Preferencje konsumentów wciąż zmieniają się w kierunku crossoverów i SUV-ów każdej wielkości i ceny. To oznaczało, że większość producentów musiała rozszerzyć swoją ofertę pojazdów o podwyższonych właściwościach.
Doprowadziło to do zmniejszenia popytu na sedany, kombi i hatchbacki, co przypieczętowało los kilku popularnych modeli. Według danych opublikowanych przez Jato Dynamics, tylko w zeszłym roku, sprzedaż „tradycyjnych” samochodów spadła na całym świecie.
Sedany miały w 2018 roku 24-procentowy udział w globalnym rynku. W zeszłym roku liczba ta spadła do 23%, z 20,26 miliona do 18,88 miliona. Aż 18% tej kategorii na rynku należy do Volkswagena, tuż za nim znajduje się Toyota (13%), Hyundai-Kia (11%) i Renault-Nissan (10%).
Z 51 procentami rejestracji nowych samochodów Chiny pozostają największym światowym rynkiem sedanów. Za Chinami podążają USA i Kanada z 22 procentami, natomiast Ameryka Łacińska i Europa podzieliły się równo po 6 procent.
Co producenci mogą zrobić, aby nadal przyciągać nowych nabywców do samochodów z nadwoziem typu sedan? Każda firma ma na to swój własny pomysł. Tesla wybiera elektryfikację, natomiast VW i Kia poszły w kierunku czterodrzwiowych coupe (Arteon i Stinger) jako możliwe rozwiązanie.
Hatchbacki również nie radzą sobie tak dobrze, jak kiedyś. W tym segmencie również zanotowano spadek w postaci 1%. W 2018 roku było to 12%, natomiast w 2019 11. Sprzedaż trzy- i pięciodrzwiowych kompaktów spadła z 10,45 mln do 9,25 mln.
To nadwozie pozostaje popularne w Europie, która utrzymuje 50% sprzedaży w tym segmencie, na poziomie 4,6 mln sztuk. Drugim co do wielkości rynkiem dla hatchbacków była Ameryka Łacińska z 1,2 mln sztuk, a trzecie były Chiny z 717 000 sprzedanych egzemplarzy. Tutaj zanotowano spadek aż o 36%.
Jeremy Clarkson odda swoje kartofle najbardziej potrzebującym chorym na koronawirusa
W tych dwóch segmentach Volkswagen Group ma wysoką pozycję z 21% udziału na rynku. Renault-Nissan ma 14%, Toyota 12% a grupa PSA 11%.
– Spadek popularności w Europie i Ameryce Łacińskiej pojawił się wraz ze wzrostem wielkości hatchbacków. Im większe, tym stały się mniej funkcjonalne i zwrotne. Ten wzrost wielkości spowodował, że znalazły się one na tym samym polu gry, co SUV-y, które niedawno zaczęły zmniejszać swoje rozmiary – czytamy w raporcie Jato Dynamics.
Według raportu kombi straciły swoją pozycję na rzecz crossoverów i SUV-ów ze względu na ich coraz większe podobieństwa. Podobnie jak w przypadku hatchbacków, to Europa jest wciąż największym rynkiem zbytu dla samochodów kombi. W 2019 roku było to aż 70% globalnego rynku.