Wygląda na to, że już nie tylko silniki benzynowe i Diesla znalazły się w poważnych tarapatach. Kłopoty mają także samochody w tradycyjnym nadwoziu sedan, co potwierdza dzisiejsza decyzja japońskiego producenta. Toyota zdecydowała się zakończyć produkcję swojego flagowca, a wszystko o kosztem dominacji SUV-ów. Można by rzec, że sami się o to prosiliśmy…
Toyota sprawdziła cyferki…
Toyota zakończy produkcję swojego flagowego modelu – czterodrzwiowego Avalon – w Stanach Zjednoczonych. Sedan był w produkcji od ponad 25 lat, a informacja o zakończeniu produkcji pojawiła się w formie oficjalnej komunikacji między Toyotą a jej dostawcami.
W specjalnym oświadczeniu Toyota potwierdziła już te doniesienia. Rzecznik japońskiej firmy twierdził, że produkcja sedana będzie kontynuowana tylko na rynku chińskim w fabryce w Tianjin w Chinach. W związku z tym sedan będzie żył chwilę dłużej ale tylko dla klientów w Chinac.
Toyota Avalon po raz pierwszy pojawiła się na rynku w 1994 roku, debiutując na Chicago Auto Show. Pełnowymiarowy sedan okazał się wystarczająco popularny, ale nigdy nie zdominował rynku. Choć tak naprawdę nigdy nie był luksusową alternatywą dla Camry, mimo iż dzielił z nim platformę.
Nowa platforma i sportowa wersja
Obecną generację Toyota wprowadziła na rynek w 2018 roku, projektując samochód na nowej platformie TNGA-K. Po raz pierwszy był oferowany w bardziej sportowej wersji TRD, choć jego moc pozostała taka sama. Zamiast tego Avalon TRD otrzymał agresywny wygląd, poprawione zawieszenie i bardziej gardłową nutę wydechu.
Dane dotyczące sprzedaży sugerują jednak, że klienci nie byli zbyt zainteresowani nowym wykończeniem TRD, ani tak naprawdę żadnym innym. 2019 był pierwszym pełnym rokiem dla sedana nowej generacji, podczas którego odnotował zaledwie 27 767 sprzedanych egzemplarzy w USA. Był to 17,3-procentowy spadek w porównaniu z rokiem poprzednim.
Tragiczna sprzedaż zadecydowała
W 2020 wybuchła pandemia koronawirusa i sytuacja jeszcze się pogorszyła. Z kolei w pierwszych sześciu miesiącach 2021 roku Toyota sprzedała 10 328 egzemplarzy Avalona, co było pewnym odbiciem od dna. Tak czy owak, te liczby nijak mają się do takich modeli jak Camry (177 671) czy RAV4 (183 360).
Nie jest jasne, czy Toyota przygotuje specjalną, ostateczna edycję Avalona. Nie wiemy też, czy Japończycy planują zastąpić produkcję innym pojazdem w swoim zakładzie w Kentucky, który „składa” też Camry i Lexusa ES350.