Od początku 2021 roku w życie wchodzą dodatkowe opłaty za benzynę i paliwo typu Diesel, a na wszystkim skorzystają najbardziej kierowcy samochodów wyposażonych w instalację LPG. Taka sytuacja ma już miejsce w Niemczech i wszystko wskazuje na to, że nasi zachodni sąsiedzi będą wyznaczać w tym aspekcie trendy na całą Europę.
Autogaz jeszcze tańszy
Podatek, dopłata CO2 od benzyny i paliwa typu Diesel, obliczany jest na podstawie wyprodukowanego dwutlenku węgla. Za każdą tonę kierowcy muszą zapłacić w Niemczech 25 euro dodatkowego podatku.
Według obliczeń ADAC jest to około 7-8 centów za litr benzyny i paliwa typu Diesel. Natomiast dopłaty CO2 nie obejmują biogazu. Taką decyzję objął rząd federalny, zgodnie z ogłoszeniem stowarzyszenia konsumentów. Czy to oznacza, że Niemcy masowo przesiądą się na LPG?
Biogaz można wytwarzać z surowców odnawialnych i zielonej energii elektrycznej. Według klubu CNG emisję CO2 można w ten sposób zmniejszyć nawet o 90% w porównaniu do benzyny i oleju napędowego. Według stowarzyszenia Bio-CNG, biogaz pozostanie całkowicie nieopodatkowany, jeśli tylko do jego produkcji wykorzystane zostaną materiały resztkowe i odpadowe.
Diesel i benzyna do góry
Od początku roku ceny CO2 są pobierane od paliw kopalnych w Niemczech. Podatek obejmuje olej opałowy, gaz ziemny, benzynę i paliwo typu Diesel. Oznacza to, że nie wszystkie instalacje gazowe wolne są od podatku – tylko te, działające z biogazem. Obecnie podatek wynosi 25 euro za tonę CO2.
Będzie on jednak wzrastał, a już w 2025 roku ma wynieść 55 euro za tonę. Zwykle opłata doliczana jest po prostu do pełnego baku zatankowanego przez kierowców. Oznacza to wzrost cen dla tych korzystających z benzyny i paliwa typu Diesel. Tym samym rząd federalny chce osiągnąć niższą emisję CO2.
Podczas spalania gazu ziemnego uwalniane jest mniej CO2 niż w przypadku benzyny i paliwa typu Diesel. Emisje CO2 mają wynosić mniej więcej 1/4 przy tej samej ilości energii.
Według CNG Club organiczny gaz CNG stanowi ponad 50% całkowitej sprzedaży. Ponad połowa stacji CNG w Niemczech oferuje bio-CNG i liczba ta rośnie. Jednakże, przy zaledwie 0,5% udziału w rynku nowych samochodów, liczba ta jest niewielka. Może wynikać to z faktu, że tylko Grupa VW oferuje samochody na CNG, w tym Skodę Octavię, Volkswagena Golfa, czy Audi A4 i A5.
KIEROWCO! TO NAJLEPSZY MOMENT NA ZAKUP OPON! SPRAWDŹ PROMOCJE