Codziennie słyszymy o odkrytych przez funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego nieprawidłowościach w stanie technicznym pojazdu. Ten gość przeszedł jednak samego siebie, przewożąc 24 tony niebezpiecznego ładunku z niesprawnymi hamulcami.
Azotanu amonu jest składnikiem wielu materiałów wybuchowych, takich jak amonale, amonity, czy Dynamon K. Nic wam to nie mówi prawda? Nam również.
Bardziej obrazowo działa przykład zamachu na World Trade Center 26 lutego 1993 roku. Wówczas pod północną wieżą WTC eksplodowała zaparkowana w podziemnym garażu ciężarówka, wypełniona około 700 kg tego związku. W wyniku zamachu zginęło 6 osób, a ponad tysiąc zostało rannych.
Ten pacjent przewoził z kolei 24 tony worków z nawozem na bazie azotanu amonu. Zatrzymali go w poniedziałek 9 marca inspektorzy z pilskiego oddziału ITD, którym powinien dziękować na końca życia za to, że zabrali mu dowód rejestracyjny.
Okazało się, że na jednej osi pojazdu tarcze hamulcowe były całkowicie skorodowane, co wskazywało na niesprawny układ hamulcowy. Inspektorzy skierowali więc ciężarówkę do stacji diagnostycznej, w której przeprowadzono szczegółową kontrolę.
Badania wykazały 80% różnicę pomiędzy siłą hamowania kół na pierwszej osi i 87% na osi trzeciej. Z pomiarów wynikało też, że różnice siły hamowania na osi pierwszej i trzeciej przekraczają wartość 50%. Siła hamowania na osi trzeciej była niższa od dopuszczalnej.
Tak niebezpieczna usterka zagrażała dalszej jeździe nawet wtedy, gdyby facet przewoził w swojej ciężarówce kartofle. Inspektorzy wycofali pojazd z ruchu, a wobec przewoźnika i osoby zarządzającej wszczęli postępowanie administracyjne.