Diesel nie taki zły, jak go malują! Unia Europejska wymierza niespodziewany cios w stronę hybryd ...

Diesel nie taki zły, jak go malują! Unia Europejska wymierza niespodziewany cios w stronę hybryd ...

hybryda diesel silnik

Podaj dalej

Samochody z technologią plug-in hybrid niegdyś uważane były za najbardziej ekologiczną alternatywę dla benzyny czy silnika typu Diesel. Teraz straciły jednak swą atrakcyjność dla organów regulacyjnych Unii Europejskiej. Dlaczego ta technologia przejściowa może być dużo bardziej krótkotrwała, niż początkowo się wydawało?

Diesel nie taki zły?

diesel

Plug-in hybrid (PHEV) reklamowane jest jako technologia dla kierowców dbających o klimat. Okazuje się, że według wielu ekspertów nie są one dobre dla środowiska. W obliczu bardziej surowych europejskich przepisów mogą zostać one wycofane z produkcji. Są mniej ekologiczne od klasycznej benzyny czy silnika typu Diesel?

Plany polityczne UE dotyczące pojazdów PHEV, która zawierają akumulator elektryczny i silnik spalinowy mogą oznaczać, że technologia ta stanie się tylko przejściową. Możliwe, że będzie ona miała dużo krótszą żywotność, niż przewidywali niektórzy wiodący producenci samochodów – podaje agencja Reuters. 

Celem tych reform jest oczywiście przyspieszenie tranzytu pojazdów do w pełni elektrycznych, a tym samym osiągnięcie celów klimatycznych. Oznacza to jednak odejście od istniejącej polityki UE. Do tej pory normy CO2 traktowały hybrydy na równi z samochodami całkowicie elektrycznymi. 

seat-hybryda

Czas hybryd jest policzony

Niektórzy producenci przewidywali, że będą sprzedawać hybrydy przynajmniej do końca dekady, jako pomost dla samochodów w pełni elektrycznych. Tym samym zainteresowali dziesiątki miliardów euro w rozwój tej technologii. Mimo to, wydaje się że czas hybryd jest policzony. 

AutoForecastSolutions przewiduje, że w 2028 roku na rynku będzie tylko 28 modeli hybrydowych przy aż 86 modelach w pełni elektrycznych. To znaczący zwrot, bowiem od 2015 roku modele PHEV przewyższają liczbę modeli w pełni elektrycznych. Co ciekawe, norma emisji spalin Euro 7, która miała być definitywnym końcem silnika typu Diesel, wcale nie musi tego oznaczać. 

Według ostatnich badań ADAC większość nowoczesnych silników benzynowych i typu Diesel już dziś spełnia te normy. Oznacza to ni mniej ni więcej, że przedłużenie życia silników spalinowych stanie się faktem. 

hybryda diesel

4x wyższe emisje niż dopuszczalne

Producenci obawiają się jednak, że Unia Europejska przedwcześnie przerwie hybrydową transformację. Według nich, sprzedaż hybryd na europejskich rynkach może okazać się bardzo trudna w najbliższych latach. Klienci wciąż mają obawy przed niskim zasięgiem w pełni elektrycznych samochodów. Infrastruktura ładowania też pozostawia wiele do życzenia. 

W jednym z badań Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu eksperci stwierdzili, że emisje CO2 w hybrydach są nawet 4x wyższe od dopuszczalnych. Dzieje się tak dlatego, że samochody te są dużo cięższe od spalinowych odpowiedników. Kierowcy nie korzystają zbyt często z ładowarek, tylko jeżdżą na paliwie, którego w efekcie wykorzystują dużo więcej. 

Julia Poscanova, dyrektor ds. pojazdów i e-mobilności w europejskiej organizacji pozarządowej T&E: – Z punktu widzenia środowiska i klimatu, dzisiejsza technologia hybryd plug in jest gorsza od tego, co zastępuje [silników benzynowych i typu Diesel]. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News