W latach 2019-2023 marka Volkswagen zainwestuje w sumie ponad 11 miliardów euro w rozwój e-mobilności, cyfryzację, samochody autonomiczne i usługi mobilne. Z tego ponad 9 miliardów euro zostanie wydanych na ofensywę w dziedzinie samochodów elektrycznych Volkswagena.
W tej chwili w gamie Volkswagena są dwa w pełni elektryczne samochody. Do 2025 roku będzie ich około 20, a produkcja aut elektrycznych przekroczy milion egzemplarzy rocznie. Już trwają prace nad przekształceniem zakładu w Zwickau, który będzie produkował wyłącznie samochody elektryczne. Zakłady w Emden i w Hanowerze zaczną produkować pojazdy elektryczne od 2022 r. Te trzy zakłady razem stworzą największą w Europie sieć produkcyjną e-samochodów.
Dwa zakłady na potrzeby produkcji aut elektrycznych powstają również w Chinach – w Anting i Foshan. Produkcja w nich rozpocznie się już w 2020 r. Marka Volkswagen planuje także budowę fabryki pojazdów elektrycznych w Ameryce Północnej. Wkrótce zostanie ogłoszona decyzja o jej lokalizacji.
Elektryczny model z nowej rodziny ID., który będzie produkowany w Zwickau, Volkswagen po raz pierwszy będzie oferował z możliwością wstępnej rezerwacji. ID. zapoczątkuje serię pojazdów nowej generacji Volkswagena, która wyznacza również standardy w zakresie cyfryzacji i łączności ze światem zewnętrznym.
Volkswagen będzie także mocno inwestował w cyfryzację. Opracowany wspólnie z partnerami „Volkswagen Automotive Cloud” stanowi podstawę do oferowania stale rosnącej gamy usług cyfrowych w pojazdach, które są w pełni skomunikowane. Celem jest stworzenie największego na świecie motoryzacyjnego ekosystemu.
Aby sfinansować ogromne przyszłe inwestycje, marka Volkswagen będzie musiała wykazać się jeszcze większymi oszczędnościami niż planowano wcześniej. „W związku z tym zdefiniowaliśmy pakiet środków, które mają na celu poprawę rentowności i które zagwarantują pełne wdrożenie „Paktu na przyszłość”, a jednocześnie uzupełniają jego główne tematy i właściwy kurs na 2025 r.” – wyjaśnia dr Arno Antlitz, Członek Zarządu ds. Finansów.
Do końca 2018 roku „Pakt na przyszłość” przyniesie oszczędności na poziomie ponad 2,2 miliarda euro. Oznacza to, że znaczna część całkowitych oszczędności w wysokości 3 miliardów euro – planowanych do uzyskania do 2020 roku – zostanie już osiągnięta.
Kolejne ogromne oszczędności są oczekiwane dzięki takim rozwiązaniom, jak wdrożenie modułowej platformy do konstrukcji wielu modeli różnych marek koncernu. Obecnie około 60 procent modeli z silnikami spalinowymi bazuje na modułowej platformie konstrukcyjnej (MQB). Do 2020 roku ich udział ma wzrosnąć do około 80 procent. Koncern Volkswagen wyprodukował już w sumie ponad 50 milionów samochodów w oparciu o modułową platformę MQB. Przewiduje się, że podobna liczba aut powstanie na MQB w ciągu najbliższych lat. Począwszy od 2019 roku linie montażowe opuści łącznie aż 15 milionów pojazdów skonstruowanych w oparciu o modułową platformę do konstrukcji aut elektrycznych (MEB).