Rząd w Paryżu ujawnił szczegóły systemu wsparcia kierowców pojazdów elektrycznych, który będzie obowiązywał we Francji od 2020 r.
Subsydia obejmą samochody emitujące mniej niż 20 g CO2 na każdy przejechany kilometr. W konsekwencji eliminuje to z dotacji hybrydy typu plug-in. We Francji obowiązuje system bonus-malus, w ramach którego zakup pojazdów pojazdów nisko- i zeroemisyjnych jest objęty wsparciem, natomiast samochody o wysokim poziomie emisji są obciążone dodatkową opłatą ekologiczną.
Od początku 2020 r. osoby fizyczne nabywające EV o wartości mniejszej niż 45 tys. euro będą mogły liczyć na premię w wysokości 6 tys. euro. Osoby fizyczne oraz prawne kupujące pojazd elektryczny w cenie od 45 tys. do 60 tys. euro otrzymają 3 tys. euro. Samochody kosztujące powyżej 60 tys. euro zostały wykluczone ze wsparcia, nie licząc modeli dostawczych i wodorowych, względem których przysługuje premia na poziomie 3 tys. Na wsparcie w wysokości 900 euro mogą liczyć również nabywcy elektrycznych pojazdów dwu- i trzykołowych.
Rząd w Paryżu postanowił również zwiększyć budżet przeznaczony na dopłaty z 260 mln euro w 2019 r. do 400 mln euro w 2020 r. Poziom wsparcia będzie się systematycznie zmniejszał: w przypadku osób fizycznych w 2021 r. wyniesie 5 tys. euro (przy łącznym budżecie 400 mln euro), zaś w 2022 r. 4 tys. euro (przy budżecie 340 mln euro).
W 2018 r. z subsydia we Francji objęły 40 tys. pojazdów. Według rządowych planów, w 2021 r. będą dotyczyć 130 tys. EV, a w 2022 r. – 160 tys. Do 2022 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych nad Sekwaną ma wzrosnąć pięciokrotnie względem poziomu z 2017 r.
Według danych ACEA, przez pierwsze 3 kwartały 2019 r. we Francji zarejestrowano 42 244 samochody z napędem elektrycznym, co wiązało się ze wzrostem o 35,9% r/r. Pod względem wielkości sprzedaży EV Francja zajmuje 3 miejsce w Unii Europejskiej i 4 w Europie.
Źródło: Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych – ORPA.PL