Produkcja w dolnośląskiej fabryce Mercedes-Benz ma rozpocząć się w 2019 roku, ale już teraz w Jaworze instalowane są pierwsze, specjalistyczne kabiny do testowania silników. Będą w stanie wykryć ewentualne uchybienia w przypadku hałasu, zużycia paliwa czy potencjalnych wycieków a przede wszystkim uczynić fabrykę najnowocześniejszą na świecie.
W jaworskiej fabryce będą produkowane czterocylindrowe silniki do samochodów hybrydowych oraz z napędem konwencjonalnym, które trafią do zakładów Mercedes-Benz Cars na całym świecie. W trakcie ich montażu potrzebne są kabiny tzw. hot-testów. Stalowe urządzenia o 11 metrach długości, 5,5 metra szerokości oraz ponad 4 metrach wysokości były transportowane z niemieckiego miasta Erfurt.
Standardy produkcyjne Mercedesa wymagają najnowocześniejszego sprzętu, w tym aparatury kontrolno-pomiarowej. Wspomniane kabiny pozwolą na dokładne sprawdzenie wszystkich parametrów silnika i potwierdzenie ich zgodności z założeniami konstrukcyjnymi. Sprzęt umożliwi precyzyjne wykrycie ewentualnych nieprawidłowości, w tym np. na wychwycenie ponadnormatywnego hałasu, zbada zużycie paliwa i możliwe wycieki, sprawdzi moment obrotowy i moc silnika.
Dr Andreas Schenkel, CEO Mercedes-Benz Manufacturing Poland: Nasza inwestycja wkracza w kolejny etap. W pierwszej kolejności do Jawora sprowadzamy supernowoczesne kabiny testowe. Wyposażone w układ napędowy, podawania paliwa i płynów chłodzących, ponadto system odprowadzania spalin, mikrofony do pomiaru hałasu oraz układ chłodzenie silnika, podczas testu posłużą do szczegółowej kontroli naszych produktów.
Przemysł 4.0 i zerowa emisja CO2
Fabryka Mercedes-Benz w Jaworze wpisuje się w tzw. czwartą rewolucję przemysłową (Przemysł 4.0.), która za cel stawia sobie wykorzystanie superinteligentnych maszyn pozwalających na zarządzanie informacjami w czasie rzeczywistym czy cyfrowe zarządzanie halą produkcyjną.
Fabryka na Dolnym Śląsku będzie najnowocześniejszą ze wszystkich zakładów produkcyjnych niemieckiej marki na świecie. To właśnie tu zostaną zastosowane technologie, która pozwolą na całkowite ograniczenie zużycia CO2 – 100 procent energii elektrycznej będzie pochodzić z odnawialnych źródeł.
Ze względu na rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne jednostki napędowe Mercedes-Benz Manufacturing Poland zdecydował o zwiększeniu zatrudnienia z 500 do 1000 osób.
Fabryka planuje również wdrożenie rozwiązań, które pozwolą na całkowitą eliminację dokumentacji papierowej. Co istotne, rozwiązania technologiczne wdrożone w Jaworze będą – po fazie testów – implementowane do pozostałych fabryk Mercedesa.
Wymagający transport po autostradzie A4
Ze względu na swoje wymiary, do ich transportu zostały użyte specjalnie przystosowane samochody, które nie mają podwozia, a podczas jazdy zajmują aż dwa pasy ruchu. Transport autostradą A4 odbywał się wyłącznie w nocy, co pozwoliło na zminimalizowanie utrudnień. Jednorazowo do Jawora przewieziono dwie kabiny – po ich dostarczeniu auta wróciły tą samą trasą do Niemiec po kolejne.