50 Grand Prix Kanady przeszło do historii. Wygrał Lewis Hamilton, ale tylko dlatego, że Sebastian Vettel otrzymał aż 5 sekund kary za incydent między obydwoma kierowcami. Niemiec znalazł się na drugim miejscu. Na 18. pozycji do mety dojechał Robert Kubica, bo z zawodów wycofali się Lando Norris i Alex Albon.
Po starcie w czołówce nic się nie zmieniło, Sebastian Vettel utrzymał pozycję przed Lewisem Hamiltonem. Pierwszym pechowcem okazał się Alexander Albon, który stracił przednie skrzydło podczas incydentu w pierwszym zakręcie.
Albon’s front wing 🧲 Grosjean’s Halo
Romain got some unwanted aerodynamic tweaks at Turn 1!#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/ROV8URhD2O
— Formula 1 (@F1) 9 czerwca 2019
Zaskakująco dobrze radził sobie George Russell, który jechał czternasty. Robert Kubica znalazł się po starcie na 17 pozycji. Do odrabiania strat na siódmym okrążeniu zabrał się Max Verstappen, który szybko uporał się z Lando Norrisem.
Świetnie jechali kierowcy Renault. Dzięki zjazdowi Pierra Gasly’ego na zmianę opon, Daniel Ricciardo awansował na trzecie miejsce, a Nico Hulkenberg na piąte. Na dziewiątym okrążeniu zaczęły się problemy Lando Norrisa w którego samochodzie uszkodzeniu uległo zawieszenie. Chwilę później samochód Brytyjczyka stanął w płomieniach co oznaczało koniec wyścigu dla kierowcy McLarena.
LAP 9/70
Lando Norris’s race is over 😩
His McLaren develops some unwanted, fiery three-wheel steering 🔥
#CanadianGP 🇨🇦 #F1 pic.twitter.com/c4tX9v0Xmw— Formula 1 (@F1) 9 czerwca 2019
Przepraszam bardzo chłopaki, przepraszam was – powiedział zespołowi Lando Norris, jednak trudno w tym incydencie dopatrywać się jego błędu. Coś dziwnego stało się z jego prawą tylną oponą… najprawdopodobniej była to usterka techniczna.
Tymczasem po 15 okrążeniach przewaga Vettela nad Hamiltonem wzrosła o ponad 2.5 sekundy. Charles Leclerc był 4 sekundy za Anglikiem a Nico Hulkenberg, którego nie było jeszcze w boksach, jechał czwarty. Blisko sekundę na każdym okrążeniu tracił do Russella Robert Kubica. Taka strata ewidentnie sugerowała, że w samochodzie Polaka pojawił się jakiś problem.
Na 25 okrążeniu najlepsza piątka nadal pozostawała bez pit-stopów. Pierwszy z czołówki na zmianie opon zameldował się Sebastian Vettel. Niemiec powrócił na tor przed Bottasem. Chwilę później po nową mieszankę zjechał również Lewis Hamilton i Valtteri Bottas. Kierowcy Mercedesa po wizycie w pit lane jechali na trzeciej (Hamilton) i szóstej (Bottas) pozycji. Kompletnie nieudany weekend w wykonaniu Fina.
Na 33 okrążeniu w końcu do boksu zjechał Charles Leclerc, dzięki czemu Vettel ponownie znalazł się na pierwszym miejscu 3.263 sek. przed Hamiltonem. W połowie wyścigu byliśmy świadkami znakomitej, ostrej walki o piątą pozycję. Bottas starał się wyprzedzić Riccardo, ale ten świetnie się bronił i nie oddawał pozycji. Robisz znakomitą robotę – przekazał inżynier Danielowi Ricciardo.
Niestety świetnie jadący w tym wyścigu Australijczyk musiał w końcu uznać wyższość konstrukcji Mercedesa nad Renault. Na 40 okrążeniu Bottas otworzył DRS i wyprzedził Ricciardo. Kierowca Renault próbował jeszcze kontrować, ale ostatecznie nie udało mu się odzyskać piątej pozycji.
Straty do Vettela zaczął powoli odrabiać Hamilton. Brytyjczyk w pewnym momencie był już niecałą sekundę za kierowcą Ferrari i powoli szykował się do ataku na pierwszą pozycję.
Na 48 okrążeniu bardzo poważny błąd popełnił Vettel. 4-krotny mistrz świata na moment wypadł z toru i o mały włos Hamilton by go wyprzedził. Dodatkowo Vettel wrócił na tor w sposób bardzo niebezpieczny i zepchnął Hamiltona do ściany. Do kolizji zabrakło kilku milimetrów.
A closer look at the moment that cost #Vettel from @MSI_Images – should he have been handed a 5s penalty?#CanadianGP #F1 pic.twitter.com/WlkV7CMwb5
— Autosport (@autosport) 9 czerwca 2019
Ale emocje!! Trwa walka o prowadzenie na kanadyjskim torze w Montrealu! @f1_vettel prowadzi, tuż za nim @LewisHamilton Ten pierwszy robi błąd!! Reszta na filmie!
Ps. Sędziowie wyścigowi ustalają czy Vettel złamał przepisy blokując Hamiltona… Czekamy na decyzję! #F1GPCanada #F1 pic.twitter.com/bivmJ02MsE— Bartek Piekarski (@BartekPiekarski) June 9, 2019
Nie uciekło to uwadze sędziów, którzy nałożyli na Vettela 5 sekund kary. W tym momencie wszyscy już wiedzieli, że jeśli Niemiec nie powiększy swojej przewagi to spadnie na drugie miejsce! Tak się właśnie stało. Vettel nie zdołał odjechać Hamiltonowi na 5 sekund i ostatecznie wyścig ukończył na drugim miejscu, mimo faktycznie gorszego czasu. Podium uzupełnił drugi kierowca Ferrari – Charles Leclerc. Najszybsze okrążenie wyścigu zapisał na swoje konto Valtteri Bottas i tym samym zgarnął na swoje konto dodatkowy punkt.
POZ | KIEROWCA | ZESPÓŁ | STRATA |
---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 3.658 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 4.696 |
4 | Valtteri Bottas | Mercedes | 51.043 |
5 | Max Verstappen | Red Bull | 57.655 |
6 | Daniel Ricciardo | Renault | + 1 okr. |
7 | Nico Hulkenberg | Renault | + 1 okr. |
8 | Pierre Gasly | Red Bull | + 1 okr. |
9 | Lance Stroll | Racing Point | + 1 okr. |
10 | Daniił Kwiat | Toro Rosso | + 1 okr. |
11 | Carlos Sainz Jr. | McLaren | + 1 okr. |
12 | Sergio Perez | Racing Point | + 1 okr. |
13 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | + 1 okr. |
14 | Romain Grosjean | Haas | + 1 okr. |
15 | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo | + 1 okr. |
16 | George Russell | Williams | + 2 okr. |
17 | Kevin Magnussen | Haas | + 2 okr. |
18 | Robert Kubica | Williams | + 3 okr. |
19 | Alex Albon | Toro Rosso | |
Lando Norris | McLaren |