Na targach motoryzacyjnych w Hanowerze Grupa Renault zaprezentowała Renault EZ-PRO. To koncepcyjne rozwiązanie obejmuje autonomiczne, inteligentne i współużytkowane elektryczne roboty-pody, które obsługują dostawy ostatniego kilometra.
Koncepcja EZ-PRO obejmuje autonomicznego „poda-lidera” oraz pozbawione kierowców roboty-pody. Zdaniem Renault, w dającej się przewidzieć przyszłości, zarządzanie ostatnim etapem dostaw nie będzie w pełni zautomatyzowane, a ludzie pozostaną w centrum działań transportowych. „Pod-lider” wchodzący w skład EZ-PRO jest wyposażony w stanowisko dla dyspozytora, człowieka, który nadzoruje dostawę towarów i usług oraz podlegającą mu flotę.
Uwolniony od dzisiejszych obowiązków związanych z kierowaniem i wyborem trasy, dyspozytor będzie mógł skupić się na nadzorowaniu planowanej trasy oraz robotów-podów, dbając o efektywną i spersonalizowaną obsługę, np. w przypadku dostarczanych osobiście luksusowych artykułów spożywczych lub delikatnych przedmiotów.
Według zapewnień Renault „Easy Life”, miejsce dla dyspozytora w EZ-PRO, dostępne z przodu pojazdu, jest bezpieczne i ergonomiczne. Dzięki czterem kołom skrętnym samochód z łatwością wykonuje manewry i można go kontrolować za pomocą joysticka.
EZ-PRO będzie współużytkowany. Konwój robotów-podów, który wyjeżdża z tego samego hubu i jest zarządzany przez tego samego operatora logistycznego, może przewozić różne towary. Każdy pod ma przypisanego płatnika, asortyment, klienta i miejsce dostawy. Obsługuje je jednak ta sama platforma. W ten sposób robot-pod może wykonać szereg dostaw na rzecz jednego sklepu internetowego, a następnie dla innego. Tego typu współużytkowanie przyczynia się do zmaksymalizowania wydajności i obniżenia kosztów.
EZ-PRO został zaprojektowany z myślą o optymalnym rozwiązaniu w zakresie dostaw, zarówno dla klientów biznesowych, jak i konsumentów. Odbiorcy będą mogli wybrać dogodny czas dostawy i lokalizację przez całą dobę, przez siedem dni w tygodniu. Poza wygodą, wydłużony czas dostaw może przynieść oszczędność tym konsumentom, którym zależy na dostawach w czasie o niższym natężeniu ruchu.
Konsumenci będą również mogli śledzić przesyłki w czasie rzeczywistym z telefonu komórkowego i otrzymywać powiadomienia. W zależności od rodzaju dostarczanych towarów, odbiorca będzie mógł wybrać opcje personalizacji dostawy. Obejmują one osobiste doręczenie przez dyspozytora lub dostęp do wygodnych samoobsługowych schowków w automatycznych robotach-podach, które odbiorca otwiera za pomocą aplikacji na telefon komórkowy.
Dostawy ostatniego kilometra odpowiadają za 30% ruchu w mieście. EZ-PRO przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu dzięki współużytkowaniu, elastyczności i wykorzystaniu jazdy autonomicznej. To spowoduje ograniczenie liczby samochodów na ulicach w godzinach szczytu i mniejsze korki spowodowane złymi nawykami jazdy lub źle zaparkowanymi pojazdami dostawczymi. Do poprawy ruchu ulicznego przyczyni się dodatkowo połączenie robotów–podów z infrastrukturą miejską, taką jak sygnalizacja świetlna czy centrum kontroli ruchu.