Fotoradary mają progi rotacyjne, ale czy rejestrują niewielkie przekroczenia prędkości?

Fotoradary mają progi rotacyjne, ale czy rejestrują niewielkie przekroczenia prędkości?

9524123-fotoradar

Podaj dalej

Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur przyznał, że nieprawdą jest, że fotoradary nie rejestrują przekroczeń prędkości w przedziale od 11 do 20 km/h. W ten sposób odniósł się do pytania jednego z posłów o wyniki kontroli NIK z września ubiegłego roku.

Chodzi o raport opublikowany przez Najwyższą Izbę Kontroli we wrześniu ubiegłego roku. Dotyczy on funkcjonowania odcinkowych pomiarów prędkości (OPP) w ramach systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym.

Z raportu wynika m.in., że Główny Inspektorat Transportu Drogowego w latach 2015-2017 ograniczał rejestrację wykroczeń, poprzez programowanie fotoradarów nawet o 30 km/h powyżej prędkości dozwolonej na danym odcinku drogi. Działania te miały zdaniem NIK uniemożliwić nałożenie kar za przekroczenie prędkości o wartości, co najmniej 2,8 mld zł.

Pytanie w tej sprawie Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego zadał na czwartkowym posiedzeniu Sejmowej Komisji Infrastruktury poseł Mirosław Suchoń (KO).

Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur zaznaczył, że zgodnie z ustawą GITD może rejestrować przekroczenia prędkości od 11 km/h wzwyż. Przyznał jednak, że progi są dostosowywane przede wszystkim do możliwości kadrowych GITD. „Chodzi o to, żeby w pierwszej kolejności przerabiać najcięższe wykroczenia. Natomiast jest nieprawdą, że nie rejestrujemy przekroczeń od 11 do 20 km/h” – odpowiedział.

Podkreślił również, że na ponad 1,5 mln zarejestrowanych w ubiegłym roku przekroczeń prędkości, ponad 800 tys. wykroczeń to przekroczenia prędkości w przedziale od 11 do 20 km/h; 530 tys. przekroczeń w przedziale od 21 do 30 km/h; 150 tys. w przedziale od 31 do 40 km/h i 43 tys. przekroczeń w przedziale od 41 do 50 km/h.

„Rzeczywiście nasze progi są zmieniane rotacyjnie. Kierowca nigdy nie wie, które urządzenie jest ustawione na jaki próg tolerancji. Większość urządzeń tak naprawdę rejestruje przekroczenia prędkości od kilkunastu kilometrów (na godzinę – PAP)” – zapewnił.

Prawidłowo przechodziła przez przejście z rowerem. Brutalne potrącenie w Krapkowicach

Przypomniał również, że system fotoradarów będzie rozbudowywany, a umowa w sprawie tzw. systemu CANARD 2 została podpisana w 2018 roku.

Zwrócił również uwagę na to, że w 2019 roku – dzięki uruchomieniu oddziału GITD w Białej Podlaskiej – wzrosła skuteczność procedowanych spraw. I tak – w roku 2019 wystawiono 717 tys. mandatów, natomiast w 2018 roku – 432 tys.

PAP

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News