Co z tym rozrządem? Łańcuch kontra pasek - wady i zalety

Co z tym rozrządem? Łańcuch kontra pasek - wady i zalety

pasek rozrządu 2

Podaj dalej

Pasek czy łańcuch, oto jest pytanie? Parafrazując szekspirowski dylemat zarówno jedno jak i drugie rozwiązanie, stosowane w napędzie, ma swoje plusy i minusy. Co zatem wybrać, skoro mowa o tak newralgicznym i generalnie kosztownym pod względem eksploatacji elemencie silnika?

Najpierw teoria

W przeciwieństwie do łańcucha rozrządu pasek musi pracować w suchym środowisku, dlatego też umiejscowiony jest poza silnikiem. Swego czasu instalacja paska rozrządu była rozwiązaniem wybieranym przez fachowców o wiele chętniej. Dzisiaj jednak tendencja nieco się zmieniła i pasek zdecydowanie stracił na popularności. Niemniej jednak jego instalacja ma wiele zalet, do których należą:

  • niska cena – element ten jest o wiele tańszy niż łańcuch rozrządu
  • prosta wymiana – demontaż starej części, a następnie instalacja nowej, to w przypadku paska rozrządu dosyć proste czynności. Minusem jest większa niż w przypadku łańcucha częstotliwość wymian tego elementu.

Nie bez powodu jednak pasek rozrządu nie jest instalowany przez fachowców tak chętnie, jak kiedyś. Największe wady tego elementu to:

  • relatywnie krótka żywotność – pasek rozrządu nieraz służy sprawnie nawet przez 150 tys. kilometrów. W porównaniu do łańcucha rozrządu jest to jednak niewiele.
  • niebezpieczne awarie – jeżeli kontroluje się stan paska rozrządu, nie powinno dojść do żadnej poważnej awarii. Jednak w przypadku zaniedbania, może się on zerwać, co zwykle powoduje poważne zniszczenia w silniku.

Na łańcuchu

Alternatywą dla paska jest łańcuch rozrządu. Ażeby element ten pracował sprawnie, należy nasmarować go olejem, gdyż nie pracuje na sucho. Dzisiaj łańcuch rozrządu jest coraz częściej montowany przez producentów pojazdów. Szczególnie popularny jest on w samochodach z silnikami o dużej pojemności oraz w Dieslach. Do największych zalet łańcucha rozrządu należą:

  • duża wytrzymałość – dobrej jakości, poprawnie eksploatowane łańcuchy rozrządu służą sprawnie nawet przez 300 tys. kilometrów.
  • łatwe wykrycie niesprawności – awaria lub częściowe zużycie łańcucha daje wyraźne objawy w postaci stukania lub dźwięku przypominającego tarcie metalowych elementów. Jest to duża zaleta łańcucha, tym bardziej że zużycie paska rozrządu często przez dłuższy czas pozostaje niezauważone

Wydaje się, że jedynym dużym minusem łańcucha rozrządu jest trudność, jaką przysparza jego wymiana. Czynność ta wymaga zwykle wiele pracy i zastosowania rozmaitych narzędzi.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News