Klocki hamulcowe to jedne z podstawowych części zamiennych oferowanych przez sklepy motoryzacyjne. Szeroki wybór okazuje się być niełatwy i oczywisty. Zwłaszcza kiedy zamiast tradycyjnych metalicznych coraz częściej kierowcy decydują się na montaż klocków ceramicznych. Są droższe od zwykłych, ale także bardziej skuteczne.
Ceramika – topowy materiał w układach hamulcowych
Ceramiczne układy hamulcowe nie są rozwiązaniem nowym. Używa się ich już od jakiegoś czasu w autach wyczynowych biorących udział w różnych dyscyplinach motorsportowych. Jednak w przypadku zwykłych, „cywilnych” aut montowanie ceramicznych układów hamulcowych z całą pewnością należy uznać za rzecz niezwykłą.
Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest cena takiego układu, która może przekroczyć wartość używanego samochodu osobowego. Dlatego też tzw. „ceramikę”, oprócz aut sportowych, spotkać można niemal wyłącznie w samochodach luksusowych, wyposażonych w potężne jednostki napędowe.
Nie boją się ciepła
Podstawową zaletą ceramicznych tarcz i klocków hamulcowych jest ich ogromna odporność na wysokie temperatury. To właśnie ta cecha sprawia, że są one tak chętnie wykorzystywane w samochodach rajdowych. Jednak w przypadku standardowych aut nie zawsze byłaby ona w ogóle zauważana. Główną tego przyczyną jest fakt, iż klasyczne (zwłaszcza miejskie) auta osobowe wyposażane są w silniki o znacząco mniejszej mocy, a i sposób jazdy prowadzących je kierowców jest zwykle dużo mniej agresywny.
Nie oznacza to jednak, że tarcze hamulcowe w autach tego typu nie mogą rozgrzać się do czerwoności. Mogą, jednak zdarza się to dużo rzadziej. I choć montaż całego ceramicznego układu hamulcowego nie jest w ich przypadku uzasadniony, nie oznacza to, że nie można wykorzystać pewnych jego elementów. Elementami tymi są np. ceramiczne klocki hamulcowe.
Dla prowadzących pojazd wyposażony w tego typu klocki oznacza to, że zachowają one pełną sprawność nawet wówczas, gdy tarcze hamulcowe rozgrzeją się do czerwoności.
Wynik ten jest nie do powtórzenia przez najlepsze nawet klocki hamulcowe oparte na klasycznych mieszankach. Jednak na tym zalety ceramicznych klocków hamulcowych się nie kończą. Należy zauważyć, że mieszanka ceramiczna – w odróżnieniu od klasycznej, zawierającej liczne cząstki metali – nie brudzi felg i nie przyśpiesza korozji tych elementów, na których osiądzie pył.
Warto także dodać, że ich koszt zakupu jest niewiele większy w porównaniu z zainwestowaniem w tradycyjne klocki hamulcowe z wysokiej półki.