W Sosnowcu i Krakowie zakończyła się trzecia edycja programu edukacyjnego dla młodych kierowców Ford Driving Skills for Life. Bezpiecznej jazdy uczył m.in. Tomasz Czopik – rajdowy mistrz Polski z 2003 r. oraz ekspert od szkoleń z bezpiecznej jazdy.
Ford jest pierwszym producentem samochodów, który zaoferował młodym kierowcom darmowe i zaawansowane szkolenia praktyczne z zakresu prowadzenia auta. Towarzyszyły im nie tylko pozytywne emocje, ale i bardzo wysoka frekwencja. Szkolenia z zakresu rozpoznawania zagrożeń na drodze, prowadzenia samochodu, utrzymywania odpowiedniej prędkości i odległości oraz radzenia sobie z rozproszeniem uwagi przeszło już 2000 młodych kierowców (od 2016 r., kiedy wystartował program).
Mariusz Jasiński, dyrektor komunikacji i public relations Ford Polska: Wszyscy uczestnicy są bardzo zadowoleni z naszych szkoleń i cenią sobie nowe umiejętności, które nabywają. Widać ogromną chęć do nauki bezpiecznej jazdy. My również jesteśmy zadowoleni z przebiegu, a przede wszystkim zainteresowania oraz frekwencji na szkoleniach Ford Driving Skills for Live. Mam nadzieję, że przekazane informacje zostaną z nimi na zawsze i zaowocują poprawą bezpieczeństwa na polskich drogach.
Kierowcy, którzy brali udział w tegorocznym kursie Ford DSFL chwalili wspaniałą atmosferę, profesjonalne przygotowanie zajęć i przyznali, że poleciliby ten program każdemu. Młodzieży podobały się w szczególności zajęcia z użyciem gogli VR w ramach kampanii Forda „Podziel się drogą”, gdzie w bezpiecznych warunkach mogli przekonać się jak ważne jest wzajemne zrozumienie i ułatwianie życia w ruchu miejskim. Użyto do tego celu programu „WheelSwap” (ang. zamiana kierownicy), dzięki czemu w jednej chwili można było znaleźć się za kółkiem auta lub roweru. Taka lekcja wyraźnie zmienia nawyki „obu stron barykady”.
Ford zdecydował się na program edukacyjny DSFL, aby uzupełnić wiedzę, której nie zdobyło się podczasu kursu na prawo jazdy. Podczas gdy na naszych drogach jest duża liczba zarówno młodych, jak i utalentowanych kierowców, to statystyki dla grupy 18-24 l. są najbardziej niekorzystne. Osoby ze świeżo zdobytymi uprawnieniami do prowadzenia pojazdów to nadal grupa stanowiąca największe zagrożenie. W ich zachowaniach nie brakuje rozpędzenia się do zbyt dużej prędkości, rozproszenia uwagi za kółkiem czy zaburzonia zdolności do bezpiecznego prowadzenia samochodu.
Tomasz Czopik, rajdowy mistrz Polski z 2003 r.: Młodzież zaraz po zrobieniu prawa jazdy często przecenia swoje umiejętności. Zbyt duża fantazja i jednoczesny brak praktyki skutkują groźnymi wypadkami. Na szkoleniu takim jak Ford Driving Skills for Live przy użyciu profesjonalnych narzędzi pokazujemy najmłodszym kierowcom realia jakie czekają na drodze i w najróżniejszych sytuacjach. Podpowiadamy, jak powinni się zachowywać, by nie dochodziło do niebezpieczeństw.
W tegorocznych szkoleniach wzięło udział 800 młodych kierowców. Obecność kierowcy rajdowego była przede wszystkim gwarancją skutecznego poznania tajników panowania nad samochodem w sytuacjach awaryjnych. Poza tym każdy uczestnik siedząc za kierownicą Forda i pod okiem doświadczonego instruktora uczył się m.in. rozpoznawać potencjalne zagrożenia na drodze, prawidłowo hamować z systemem ABS, kontrolować prędkość i utrzymywać optymalną odległość od pozostałych pojazdów.
Przeprowadzono także kontrolowane symulacje jazdy z jednoczesnym używaniem telefonu komórkowego. Przekonanie się o niebezpieczeństwie takiego zachowania na własnej skórze może wyjątkowo skutecznie przeniknąć do świadomości osób, które twierdzą, że to nic takiego. Według badań jedna na cztery młode osoby z Europy robią sobie „selfie” podczas prowadzenia auta, a niemal połowa ankietowanych przyznaje się do korzystania ze smartfona, aby zrobić zdjęcie.
Uczestnicy podczas sesji technicznej dowiadywali się m.in. jak zająć prawidłową pozycję za kierownicą, kiedy wymieniać olej, co to jest system ESP. A za kółkiem nowego Forda Fiesta mogli na żywo wypróbować działanie systemu Active City Stop, który pomaga unikać kolizji w ruchu miejskim.
Kolejne ćwiczenia pomogły zrozumieć jak przyspieszenie, wytracanie prędkości, hamowanie i skręcanie wpływa na rozkład mas w pojeździe. Dodatkowo młodzi kursanci poznali metody opanowania pod- i nadsterowności w autach. Uzupełnieniem prób za kierownicą były zajęcia wykonywane w alkogoglach, dzięki czemu każdy mógł przekonać się jak zmieniają się jego zdolności psychomotoryczne po spożyciu alkoholu lub zażyciu środków odurzających.