Mimo trudnego roku 2020, wielu Polaków zdecydowało się na zakup nowego samochodu. Wiemy już jak wyglądała sprzedaż samochodów w zeszłym roku. Jakie marki sprzedawały się najlepiej i jakie modele były bestsellerami rynku. Niektórzy mogą być zszokowani wynikami.
Sprzedaż samochodów w Polsce – potężny spadek lidera
Poprzedni rok był niezwykle ciężki dla producentów motoryzacyjnych. Ogólna sprzedaż samochodów spadła o ponad 20%. Oznacza to, że w naszym kraju zostało sprzedane o ponad 125000 sztuk samochodów osobowych mniej niż w roku 2019. Wśród wszystkich marek samochodów tylko jedna zanotowała wzrost sprzedaży. Było nią Audi, które sprzedało o 13,25% samochodów więcej niż w 2019. Największy spadek sprzedaży zanotował Opel, tracąc aż 55,9% swojej sprzedaży.
Najbardziej szokujące są jednak zmiany na samym czele zestawienia. Największe straty ma Volkswagen, niemiecka marka zanotowała ogromny, ponad 30% spadek sprzedaży i zdobyła zaledwie 8,69% rynku. Mimo tego utrzymała trzecie miejsce, jakie zajmowała w 2019 roku. Przed nią znalazła się inna marka koncernu, czyli Skoda, która także zanotowała spadek, ale tylko 17%, co dało 13,5% udziału w rynku. Czeska marka w ostatnich latach była stabilnym liderem sprzedaży, dlatego ten spadek może być szokujący. Niespodziewanym liderem rynku samochodów osobowych została Toyota, której sprzedaż spadła zaledwie o 2,3% i dało jej to 14,32% rynku. Tuż za podiom znalazła się Kia (18% spadek sprzedaży i 5,63% rynku) oraz Renault (23,77% spadku i 4,91% udziału).
Najlepiej sprzedające się modele samochodów w Polsce
Wśród najlepiej sprzedających się modeli samochodów dominują dwie marki ze szczytu poprzedniego zestawienia, chociaż tuż za podium sprzedaży znalazł się niespodziewanie model mniej uznanej firmy, który jednak cieszył się uznaniem klientów w poprzednich latach.
Najlepiej sprzedającym się samochodem w Polsce w 2020 roku była Skoda Octavia. Sprzedaż tego modelu wyniosła 18667 sztuk. Jednak warto tutaj zauważyć, że większość z nich (15602) zakupiły firmy, a nie osoby indywidualne.
Na drugim miejscu znalazła się Toyota Corolla, której sprzedaż wyniosła 17507 sztuk. Także tutaj wysoki wynik to efekt zakupów dokonywanych przez firmy. Do flot trafiło w 2020 roku 13375 sztuk pojazdów tego modelu.
Trzecie miejsce należy do Toyoty Yaris, jej sprzedaż wyniosła 15379 sztuk. Ten model japońskiej marki jest jednak liderem rynku wśród klientów indywidualnych i ponad połowa (7967 sztuk) z zakupionych pojazdów trafiła w zeszłym roku w prywatne ręce. Yaris także jako jeden z niewielu modeli w czołówce zanotował większą sprzedaż niż w 2019 roku.
Tuż za podium uplasował się zeszłoroczny lider rynku indywidualnego, czyli Dacia Duster. Rumuński crossover sprzedał się w ilości 12967 sztuk, z czego 6049 to klienci indywidualni. Dało to Dacii drugie miejsce za Toyotą Yaris.
W czołówce największy spadek sprzedaży odnotowała Skoda Fabia, ponieważ jej sprzedaż spadła o niemal 30% w ogóle i niemal o 40% na rynku indywidualnym. Duży wzrost sprzedaży zanotowała za to Toyota RAV4. Na rynku indywidualnym jej sprzedaż podniosła się o ponad 50%, co pozwoliło jej zająć czwarte miejsce z 3330 sztukami które znalazły nabywców.