Ruch na drogach w czasie pandemii - mamy dokładną analizę

Ruch na drogach w czasie pandemii - mamy dokładną analizę

33690

Podaj dalej

Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad przedstawiła szczegółową analizę zmian ruchu samochodów osobowych i ciężarowych po wprowadzeniu ograniczeń ruchu. Polacy wzięli sobie do serca ograniczenia, ruch spadł nawet o 70 proc. 

Eksperci GDDKiA przeanalizowali ruch w marcu 2020 r. i porównali go z ruchem w analogicznym okresie w latach ubiegłych. Jak wynika z danych, znaczny spadek ruchu pojazdów osobowych świadczy tylko o tym, że, kierowcy respektują ograniczenia. Ruch pojazdów ciężkich, które mogą się swobodnie przemieszczać, nadal utrzymuje się na wysokim poziomie w stosunku do pozostałych pojazdów.

Jak przeprowadzono badania?

Na potrzeby bieżącej analizy danych wykorzystano dane ze stanowisk kontrolnych systemu viaTOLL. Jak zauważają specjaliści system ten pozwala uzyskać  najlepsze rezultaty – ze względu na ich wysoką dokładność, wynikającą z zastosowanej metody detekcji pojazdów. Do analiz wykorzystano dane z 33 takich stanowisk, zlokalizowanych na kluczowych dla kraju drogach.

Porównanie średniego ruchu pojazdów

By uzyskać odpowiednie dane, analiza GDDKiA rozpoczęła się od zestawienia średniej wielkości natężenia ruchu pojazdów ogółem w wybranych okresach marca 2020 r. (tj. 10-16 marca, 17-23 marca, 24-30 marca) ze średnią wielkością ruchu w marcu 2019 r. i 2018 r. Wyraźnie widoczny jest stopniowy spadek ruchu w poszczególnych tygodniach marca, na każdym ze stanowisk pomiarowych.  O ile spadek ruchu aut osobowych jest zauważalny, o tyle w przypadku samochodów ciężarowych spadki nie są aż tak duże. W ogólnym ujęciu całego ruchu znacznie zwiększył się udział pojazdów ciężkich, osiągając wartość ok. 26%, podczas gdy w normalnych warunkach oscylował on na poziomie ok. 18%. Zwiększył się również udział w ruchu pojazdów dostawczych, z poziomu ok. 12% na ok. 14%. Zatem dostawy są podtrzymywane i transport towarów dobrze funkcjonuje.

Jak zmniejszył się ruch w czasie pandemii?

Jeszcze ciekawiej wypada analiza tydzień po tygodniu. Ruch ogółem spada znacznie, bo samochodów osobowych jeździ znacznie mniej. Najbardziej widoczny jest spadek ruchu samochodów osobowych. Średnia suma tego ruchu w poszczególnych dniach tygodnia w marcu 2019 roku, wahała się pomiędzy 520 a 650 tys. poj./dobę, podobne wartości zarejestrowano również na początku marca. Z dniem wprowadzenia pierwszych ograniczeń, tj. 15 marca, ruch ten spadł do poziomu ok. 250-350 tys. poj./dobę w dni robocze. Oznacza to obniżkę od 46 do nawet 50 procent. Jeszcze większe spadki obserwowane są w weekendy – z poziomu ok. 550 tys. poj./dobę do ok. 160 tys. poj./dobę w ostatnią niedzielę marca 2020 r. Oznacza to spadek o 71 procent.

W przypadku pojazdów ciężarowych z naczepą ruch zmniejszył się nieznacznie, tj. z ok. 140 tys. poj./dobę w roku 2019 do ok. 120-130 tys. poj./dobę w analizowanym okresie roku 2020. Podobnie małe zmiany obserwowane są dla pojazdów ciężarowych bez przyczep oraz z przyczepami. Nieznaczny jest również spadek ruchu pojazdów dostawczych, zmniejszył się on z ok. 110-120 tys. poj./dobę do ok. 80-90 tys. poj./dobę.

Istotnie zmniejszyła się liczba autobusów rejestrowanych. W roku 2019 rejestrowano średnio dziennie ok. 3 tys. takich pojazdów, obecnie jest to wartość poniżej 1,5 tys. poj./dobę.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News