Koncerny motoryzacyjne na nowo otwierają fabryki w Europie. Sprawdzamy jak sytuacja wygląda w Polsce. Co z Oplem, Fiatem, Toyotą i Volkswagenem?

Koncerny motoryzacyjne na nowo otwierają fabryki w Europie. Sprawdzamy jak sytuacja wygląda w Polsce. Co z Oplem, Fiatem, Toyotą i Volkswagenem?

FIAT-500_MONTAZ_FCA Poland_Tychy_2019

Podaj dalej

Z doniesień Financial Times  wynika, że Toyota, Renault, Hyundai, Volkswagen i Volvo planują lub już otworzyły na nowo swoje fabryki. Miesiąc bez produkcji mocno dał się przemysłowi motoryzacyjnemu we znaki. Sprawdzamy jak wygląda sytuacja fabryk w Polsce – Opla, Fiata, Toyoty i Volkswagena. 

W związku ze światową pandemią koronawirusa większość marek motoryzacyjnych pozamykało swoje zakłady produkcyjne. Oznacza to ogromne straty dla wszystkich – koncernów, pracowników i ewentualnych klientów, którzy na swoje samochody będą musieli poczekać. Zamknięcie odbyło się nie tylko ze względu na bezpieczeństwo i troskę o pracowników, ale również na zaburzenia łańcuchów dostaw w całej branży.

Kiedy Volkswagen wznawia produkcję?

Volkswagen poinformował już oficjalnie o tym, że marka wznowi produkcję w zakładach w Zwickau i w Bratysławie po 20 kwietnia. Natomiast 27 kwietnia nastąpi rozpoczęcie produkcji w kolejnych fabrykach marki Volkswagen w Niemczech, Portugalii, Hiszpanii, Rosji, Republice Południowej Afryki oraz w Ameryce Północnej i Południowej. Z kolei zakłady Volkswagen Group Components będą zwiększać produkcję stopniowo.

Jak sytuacja wygląda w Polsce? W poniedziałek 27 kwietnia, po pięciotygodniowej przerwie produkcyjnej zakłady Volkswagen Samochody Dostawcze w Hanowerze oraz w Poznaniu, Swarzędzu i Wrześni od poniedziałku będą stopniowo uruchamiać produkcję.

„Wspólnie, bezpiecznie prowadzimy nasze zespoły przez kryzys wywołany koronawirusem. Przerwa produkcyjna w połączeniu z wieloma działaniami prewencyjnymi była najbardziej odpowiedzialną decyzją.  Przed nami kolejny teraz, bardzo ważny etap – powrót do pracy i stopniowe wznowienie produkcji. Przygotowując się do tego momentu, analizie poddaliśmy każde stanowisko pracy, tak na produkcji, jak i w biurach. Procesy produkcyjne zostaną zoptymalizowane, tempo pracy linii będzie dostosowane do nowych warunków, wszyscy pracownicy otrzymają maseczki ochronne oraz rękawiczki, wyłączone zostaną dotykowe czytniki rejestrujące czas pracy ERCP, we wszystkich obszarach będą bezwzględnie obowiązywały zarządzenia dot. minimalnych odstępów oraz podwyższonych norm higienicznych“ – wyjaśnia Jolanta Musielak, członek zarządu ds. personalnych i organizacji.

Kiedy Toyota wznowi produkcję w Polsce?

Według doniesień medialnych do powrotu do fabryk szykować powinni się również pracownicy polskich fabryk koncernu Toyota Motor Corporation. W sieci pojawiły się informacje jakoby miało to nastąpić 23 kwietnia, co nie zostało oficjalnie potwierdzone.

W rozmowie z WRC Robert Mularczyk z Toyoty zauważa że: „przygotujemy się do wznowienia produkcji zgodnie z harmonogramem, który będzie obowiązywał wszystkie fabryki Toyoty w Europie. Nie mamy jednak jeszcze potwierdzonego terminu wznowienia produkcji”.

Co z fabrykami Opla?

Opel ogłosił zamknięcie fabryk 16 marca. Zakład w Gliwicach nie pracuje od 17 marca.

Carlos Tavares, prezes zarządu Groupe PSA, powiedział: „Nie pójdziemy na żaden kompromis jeśli chodzi o zdrowie naszych pracowników, a wznowienie działalności produkcyjnej, niezbędne dla zrównoważonego rozwoju firmy, musi być przeprowadzone w optymalnych warunkach. Wierzę w pracowników Groupe PSA, których zdolności pomogą nam bezpiecznie wyjść z tego kryzysu. Wspieramy swoich współobywateli naszym działaniem w duchu walki i nastawieniem pełnym determinacji”.

Opel w Polsce jeszcze nie przedstawił konkretnej daty wznowienia pracy w fabrykach w Gliwicach i Tychach.

„Władze zakładu przygotowują się do wznowienia produkcji. Wdrażają wzmocnione środki ochrony pracowników. Jest to ponad sto różnych procedur. Pierwsze ruszą zakłady komponentów, w późniejszej kolejności fabryki samochodów”– w rozmowie z WRC zauważa Agnieszka Brania, kierownik ds. komunikacji w zakładach PSA w Gliwicach i Tychach.

Kiedy Fiat wznawia produkcję w Bielsku-Białej?

W zakładzie produkcyjnym FCA praca  została przerwana do 26 kwietnia.

„Pracownicy przebywają na tzw. przestoju. W naszej fabryce na bieżąco wprowadzano dodatkowe środki ochrony. Proces ten rozpoczęto już w momencie, kiedy we Włoszech pojawiły się pierwsze przypadki zachorowań. W zakładach w Bielsku pracowała do niedawna tylko jedna linia, zatem znacząco zmniejszono liczbę pracowników. W tej chwili przygotowujemy dodatkowe procedury bezpieczeństwa przed powrotem pracowników” – mówi Beata Dziekanowska Corporate Public Relations Manager w FCA.

 

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News