Audi R8 V10 Decennium - w hołdzie dla kultowego dźwięku silnika

Audi R8 V10 Decennium - w hołdzie dla kultowego dźwięku silnika

Audi R8 V10 Decennium

Podaj dalej

Limitowana wersja najszybszego coupe Audi jest polakierowana w szarym kolorze o nazwie Daytona. Dodatki we wnętrzu utrzymane w tej samej tonacji. Ale to czym się wyróżnia to rycząca V10-tka, poddana ponownej operacji na swoje 10-lecie.

V10 na 10-lecie ale sztuk 222

Jego nazwa „Decennium” pochodzi z łaciny i oznacza „dekadę” – dekadę wspaniałych osiągów drogowych i sukcesów w sportach motorowych. Limitowana wersja zaledwie 222 egzemplarzy jest prezentowana w tym samym czasie, w którym na rynek wchodzi nowe Audi R8.

Ma też frezowane 20-calowe felgi oraz kolektor dolotowy silnika 5.2 FSI V10 wykończone są z kolei w matowym brązie. Obudowy bocznych wlotów powietrza i obudowy zewnętrznych lusterek zrobione są z błyszczącego włókna węglowego. Będzie jednak dostępne w kilku wersjach kolorystycznych.

Sercem Audi R8 V10 Decennium jest wolnossący silnik 5.2 FSI. Moc jednostki: 456 kW (620 KM) oraz maksymalny moment obrotowy rzędu 580 Nm, dosłownie wystrzeliwują limitowany model od 0 do 100 km/h w 3,1 sekundy. Prędkość maksymalna tego pojazdu to 331 km/h.

Od 525 do 620 KM

Romans R8 z wolnossącym silnikiem V10 o pojemności 5.2 litra, z bezpośrednim wtryskiem i z mocą 386 kW (525 KM) w dwóch wersjach, znalazł się w Audi R8 na początku roku 2009.

W modelu R8 GT, który pojawił się w roku 2010, dziesięć cylindrów jednostki napędowej wytwarzało 412 kW (560 KM), a w wersji R8 V10 plus (od roku 2012) – 404 kW (550 KM). Na potrzeby drugiej generacji R8, która wyjechała na drogi w roku 2015, Audi w szerokim zakresie przebudowało silnik 5.2 FSI.

Dodanie wtrysku paliwa bezpośrednio do kolektora dolotowego poprawiło charakterystykę spalania, a system COD (cylinder on demand) w trybie z mniejszym obciążeniem silnika odłączał aż pięć cylindrów, poprawiając wydajność jednostki.

Wzrósł też jej potencjał: 5.2 FSI reagowało teraz jeszcze bardziej bezpośrednio i szybciej wchodziło na obroty. W momencie rozpoczęcia sprzedaży dostępne były warianty o mocach 397 kW (540 KM) oraz 449 kW (610 KM). Modernizacja silnika (obecnie w ofercie) zwiększyła jego moc wyjściową do odpowiednio 419 kW (570 KM) i 456 kW (620 KM).

Rozwiązania na osiągnięcie niskiej pozycji montażowej tuż za fotelami pochodzą wprost ze sportów motorowych. Rzędy cylindrów V10 są ułożone naprzeciw siebie pod kątem 90 stopni. Wał korbowy zaprojektowany został wspólnie z wałkiem rozrządu, sterując interwałami zapłonu w zakresie między 44, a 90 stopni obrotu wału.

Przy maksymalnej prędkości obrotowej silnika 8700 obr./min., tłoki w jednej sekundzie pokonują odległość średnio 26,9 metra. Tłok doświadcza w jego punktach zwrotnych przyspieszenia równającego się obciążeniu około dwóch ton.

W motorsporcie

Wysokoobrotowy silnik w roku 2009 zadebiutował na torze wyścigowym, w Audi R8 LMS jeżdżącym w kategorii wyścigów GT3 Sport. W roku 2012 na torze pojawiło się Audi R8 LMS ultra, a w roku 2015 nadszedł czas na druga generację R8 LMS, która została unowocześniona jesienią roku 2018.

Również w 2018, ale na jego początku, do programu Audi Sport customer racing weszło Audi R8 LMS GT4. Samochody startujące w obu kategoriach GT mają oczywiście silniki 5.2 FSI, tylko nieznacznie różniące się od silników montowanych w autach produkowanych seryjnie.

Do końca roku 2018 zawodnicy jeżdżący Audi R8 LMS GT3 wygrali aż 62 klasyfikacje indywidualne kierowców oraz 78 kolejnych klasyfikacji w różnych klasach. Jedenaście razy wygrywali w wyścigach 24-godzinnych. Dziesięć lat sukcesów na torze w klasie GT3 to również siedem zwycięstw w wyścigach 12-godzinnych i trzy w 25-godzinnych.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News