Prototyp Audi e-tron demonstruje swoje właściwości jezdne podczas testów dynamicznych na sawannie i na wyschniętym słonym jeziorze w Namibii. Próby w tak odmiennych warunkach są możliwe dzięki wdrożeniu w tym samochodzie nowej generacji napędu quattro – elektrycznego napędu na cztery koła.
Dno wyschniętego słonego jeziora położonego na obrzeżach pustyni Kalahari ma ok. 2 na 2,3 kilometra. Jego porowata, twarda, pokryta drobnym żwirem nawierzchnia powoduje, że jadące po niej auto ma bardzo niski współczynnik przyczepności. Są to jednak idealne warunki do wprowadzenia prototypu Audi e-tron w kontrolowany poślizg i dla doświadczenia jego przyspieszenia i bardzo dobrej trakcji.
Bezpieczne wykonanie takich manewrów możliwe jest dzięki elektrycznemu napędowi na cztery koła i dzięki wielu inteligentnie ze sobą współpracującym systemom zawieszenia, a zwłaszcza dzięki systemowi stabilizacji toru jazdy ESC, systemowi dynamicznego prowadzenia Audi drive select i dzięki standardowemu zawieszeniu pneumatycznemu.
Zawieszenie to, za przyciśnięciem jednego guzika, umożliwia podczas jazdy w trudnym terenie uniesienie karoserii samochodu o 50 mm. Jednocześnie ESC optymalizuje kontrolę trakcji i hamulców oraz dla uzyskania optymalnego transferu mocy oraz siły napędowej potęguje efekt działania elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego. W ten sposób elektryczny SUV bez trudu pokonuje piaszczyste drogi afrykańskiej sawanny.
Układ quattro napędzany jest przez dwa elektryczne silniki. W trybie boostingu – doładowania, wytwarzają one nawet 300 kW mocy i zapewniają moment obrotowy rzędu 664 Nm. Kluczową w ich wydajności rolę odgrywa efektywne zarządzanie ciepłem. Pozwala ono na odtworzenie osiągów nawet wtedy, gdy elementy układu napędowego narażone są na duże obciążenia.
Charakterystyka jezdna prototypu Audi e-tron może być przystosowania do jazdy w różnym terenie za pomocą standardowego systemu dynamicznego prowadzenia Audi drive select. Bez względu na to, czy jest to spokojna jazda, dynamiczne pokonywanie zakrętów, czy wycieczki poza utarte szlaki, kierowca w zależności od sytuacji, warunków drogowych lub osobistych preferencji, może wybrać jeden spośród siedmiu profili jazdy.
Oprócz charakterystyki układu napędowego i wzmocnienia układu kierowniczego, Audi drive select wpływa również na standardowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolą tłumienia. Na autostradzie nadwozie jest opuszczane aż o 26 milimetrów, co poprawia stabilność i aerodynamikę. W terenie można je podnieść o 50 milimetrów.