Zapomnij o BMW M3 Competition, wkrótce będziesz marzył o tym elektrycznym BMW! Jak wypada na tle spalinówki?

Zapomnij o BMW M3 Competition, wkrótce będziesz marzył o tym elektrycznym BMW! Jak wypada na tle spalinówki?

bmw_i4_m50

Podaj dalej

Na rynku pojawia się coraz więcej nowych samochodów elektrycznych. Jednym z ciekawszych aut, które zadebiutowało w ostatnim czasie jest BMW i4 M50 G26. Dlaczego ten wóz jest tak wyjątkowy?

Jakimi osiągami może pochwalić się to auto?

BMW i4 M50 G26 ma silnik elektryczny o imponującej mocy 544 KM. Jego maksymalny moment obrotowo to potężne 795 Nm. Auto osiąga pierwszą setkę w 3,9 s. Jego prędkość maksymalna to 225 km/h. Jak wypada na tle nowego BMW M3 Competition G80? Nowe M3 w topowej wersji dysponuje mocą 510 KM. Maksymalny moment obrotowy podwójnie doładowanego silnika benzynowego o pojemności 3-litrów to 650 Nm. Auto do setki rozpędza się dokładnie tak samo szybko jak i4 M50. M3 Competition ma jednak wyższą prędkość maksymalną, którą i tak ograniczono do 250 km/h. Po zdjęciu ogranicznika w ASO wzrasta ona do 290 km/h.

Wady i zalety elektrycznego BMW i4 M50 G26 na tle spalinowego M3 Competition G80

W teorii elektryczne i4 M50 może przejechać na jednym ładowaniu około 503 km. Jednak patrząc na to jak takim autem się jeździ, osiągnięcie takiego rezultatu może być dość trudne. Wydaje nam się, że M3 będzie miało pod tym względem przewagę. Do tego dochodzi jeszcze jeden typowy mankament aut elektrycznych? Oczywiście chodzi o długie ładowanie. Tankuje się znacznie szybciej.

Z kolei zaletą i4 M50 będzie brak emisji szkodliwych gazów. Jest to szczególnie istotne w zatłoczonych miastach. Oczywiście nie jest tajemnicą, że większość prądu w Polsce powstaje w elektrowniach węglowych. Jednak to, że mniejsza ilość spalin – szczególnie w dużych miastach – jest dobra co do tego nie ma wątpliwości. Oczywiście pozostaje też kwestia utylizacji akumulatorów. Jednak nie ma rozwiązań w pełni ekologicznych.

Dużą zaletą samochodów elektrycznych jest jeszcze jednakowy moment obrotowy w całym zakresie obrotów silnika. To sprawia, że tego typu auta mają znacznie lepszą elastyczność niż wozy napędzane jednostkami spalinowym. Trzeba jednak pamiętać o tym, że pojazdy elektryczne niestety przy wyższych prędkościach słabną. Widać to między innymi przy porównaniu prędkości maksymalnej BMW i4 M50 z M3 Competition. Co ciekawe, podobno nowe BMW M5 ma być oferowane również w wersji elektrycznej. Już nie możemy się doczekać nowej odsłony tego auta.

Fot. BMW

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News