Wymiana oleju w silniku to nie wszystko. Trzeba go wymieniać jeszcze w innych mechanizmach auta. Zaniedbanie takich serwisów może się poważnie zemścić. Może to skończyć się wysokimi kosztami naprawy.
Wymiana oleju w każdej skrzyni biegów to podstawa?
Na pewno olej w skrzyni biegów i to niezależnie od tego czy ma się w samochodzie przekładnię manualną czy automatyczną. Co prawda skrzynia ręczna może wytrzymać na starym oleju nieco więcej, jednak w końcu i on się się zatrze lub zużyją się jej kluczowe elementy. Automat bez wymiany oleju poddaje się znacznie szybciej. Już przy przebiegu rzędu 200 000 km może wymagać wymiany.
Jak często należy wymieniać olej w skrzyni biegów? Najlepiej co 80 000 km. W przypadku aut sportowych używanych na torze warto ten interwał skrócić nawet o połowę. Jak prawidłowo dobrać olej do skrzyni biegów? Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Google nazwę wybranego producenta oferującego oleje do samochodów oraz frazę dobierz olej. Następnie trzeba wejść na taką stronę i wybrać model swojego auta.
Trzeba pamiętać, żeby wybrać markę, model, rocznik, silnik oraz skrzynię z odpowiedniego rynku. Inny olej może być zalecany do auta sprowadzonego z Niemiec a inny do samochodu z USA. Różnica może wynikać na przykład z innej budowy skrzyń.
Nie można zapomnieć również o wymianie oleju w dyferencjale
Dotyczy to aut z napędem na tył oraz z układem 4×4. W przypadku tych pierwszych wystarczy wymienić olej w dyferencjale znajdującym się przy tylnej osi. Z kolei w pojazdach z napędem na 4 koła części, w których trzeba wymienić olej jest więcej. Może to być na przykład sprzęgło Haldex, skrzynka rozdzielcza lub centralny mechanizm różnicowy. To zależny od rodzaju napędu 4×4, na który zdecydował się producent danego modelu.
Jak często należy wymieniać olej w tych elementach. Zwykle co 80 000 km, chyba, że producent lub mechanicy specjalizujący się w danym aucie zalecają robić to częściej. Na przykład w przypadku sprzęgła Haldex niektórzy mechanicy rekomendują wymianę oleju nawet co 60 000 km. Wymiana oleju w dyferencjale i innych elementach układu napędowego w znaczący sposób wydłuża żywotność tych podzespołów. Nie warto na tym oszczędzać, bo koszty wymiany części mechanicznych będą dużo droższe.
Fot. pixabay.com