Głuchy stuk słyszalny podczas uruchamiania silnika może mieć wiele źródeł. Najczęściej jednak zdarza się tak, że winne jest albo dwumasowe koło zamachowe – jeśli takie występuje – albo łańcuch rozrządu. No chyba, że jest pasek.
Stukot podczas uruchamiania silnika – dlaczego nie warto go bagatelizować?
Jeżeli stukot pochodzi z elementów łańcucha rozrządu to lekceważenie takiego objawu może skończyć się nawet jego zerwaniem i poważnym uszkodzeniem silnika. Niestety we współczesnych jednostkach napędowych elementy nie są już tak trwałe jak jeszcze 15 lat temu. Obecnie w większości motorów łańcuch rozrządu wymaga wymiany już przy około 150 000 km.
Jego prewencyjna wymiana po takim dystansie to nie wymysł czy próba naciągnięcia klienta przez mechanika. Taka praktyka często ratuje silnik przed zerwaniem łańcucha i zatarciem jednostki napędowej. Lepiej wydać 3-4 tysiące złotych na wymianę rozrządu niż 10-12 tysięcy złotych na kompletny remont motoru.
Głuchy stuk podczas uruchamiania silnika może świadczyć również o mocnym zużyciu dwumasowego koła zamachowego. Rozklekotany dwumas to zagrożenie dla skrzyni biegów. Ta może przez to dość szybko ulec uszkodzeniu. Dlaczego? Bo przenoszone są na nią zbyt duże wibracje z silnika. Drgań tych nie pochłania zużyty dwumas i musi przyjąć je przekładnia. Aby nie narobić sobie dodatkowych kosztów warto zawczasu reagować na głuchy stuk.
Fot. pixabay.com