Ostatnie najciekawsze diesle V8 dostępne w Europie! Ach, kiedyś to było...

Ostatnie najciekawsze diesle V8 dostępne w Europie! Ach, kiedyś to było...

Silnik Diesla V8 w Porsche Panamera

Podaj dalej

Diesle V8 nigdy nie cieszyły się zbyt dużą popularnością. Prawdę mówiąc tego typu jednostki nie miały też większego sensu. Zapewniały podobne osiągi i spalanie jak turbodoładowane silniki V6. Wspominamy najciekawsze z nich.

Diesle V8, które jeszcze do niedawna były w ofercie niemieckich producentów

Jednym z ostatnich dostępnych silników wysokoprężnych, który ma 8 cylindrów jest 4-litrowa jednostka Audi. Motor ten był oferowany we flagowym modelu A8 D5. Jego moc w przypadku tego auta to 435 KM. Jednostka ta ma potężny maksymalny moment obrotowy na poziomie 900 Nm. Audi A8 w takiej odmianie – 60 TDI – osiąga pierwszą setkę w zaledwie 4,4 s. Jego prędkość maksymalna to 250 km/h.

Jednostka ta była jeszcze dostępna w najnowszym Q7. Jednak rok temu została wycofana z oferty. Co ciekawe, ten sam motor mógł pracować również pod maską najnowszej generacji Porsche Panamery. Diesel ten był dostępna przez niecały rok. Od jesieni 2016 roku do połowy wakacji w roku 2017.

Audi A8 D5
Fot. Audi

 

Marki BMW i Mercedes zrezygnowały z takich silników już lata temu

Ostatnie bawarskie wysokoprężne V8 było dostępne aż 13 lat temu. To jednostka z fabrycznym oznaczeniem M67D44. Silnik ten ma 4,4 l pojemności. Dysponuje mocą rzędu 329 KM. Jego maksymalny moment obrotowy to imponujące 750 Nm. Motor ten był oferowany w Serii 7 E65 w wersji 745d. Auto osiąga pierwszą setkę w 6,6 s. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

Z kolei Mercedes zrezygnował z diesla V8 w 2010 roku. Ostatnia taka jednostka tej marki ma fabryczne oznaczenie OM 629. Jej pojemności to 4,0 l. Dysponuje mocą 320 KM i maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 730 Nm. Pierwsza setka w wersji S 450 CDI pojawia się na prędkościomierzu po 6,6 s.

Mercedes Klasy S W221
Fot. Mercedes

Toyota też oferowała diesla V8

Diesel V8 był dostępny również w najnowszej generacji jednej z ostatnich luksusowych terenówek. Chodzi o Toyotę Land Cruiser V8 (J200). Auto ma pod maską 4,5-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 249, 272 lub 286 KM – w zależności od rynku i rocznika. Najmocniejsza odmiana osiąga setkę w 8,2 s, a dwie słabsze w 8,9 s.

Z racji gabarytów auta prędkość maksymalna w każdej odmianie wysokoprężnej wynosi zaledwie 210 km/h. Moc japońskiego diesla może nie jest imponująca, ale jego maksymalny moment obrotowy na poziomie 650 Nm sprawia, że auto całkiem dobrze radzi sobie w terenie. Idealnie nadaje się też do ciągnięcia przyczep. Na przykład z ciężkimi łódkami.

Fot. Porsche, Audi, Mercedes

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News