Falujące obroty silnika? Co może być przyczyną tej usterki?

Falujące obroty silnika? Co może być przyczyną tej usterki?

Duży przebieg

Podaj dalej

Wielu kierowców aut benzynowych, ale również i wysokoprężnych zmaga się z problemami falujących obrotów. Mechanicy nie radzą sobie z diagnozą takiego zjawiska, bo spraw wbrew pozorom nie jest łatwa. Co może być źródłem nierównej pracy silnika?

Dlaczego obroty falują?

Szukanie przyczyny falowania obrotów należy rozpocząć od najbardziej błahych rzeczy. Przede wszystkim warto sprawdzić w jakim stanie jest układ dolotowy silnika. Ten szczególnie w 10- czy 15-letnich autach może mieć już nieszczelności. Wiek robi swoje. Mechanicy sprawdzają jego szczelność przy pomocy wytwornicy dymu, która ujawnia źródło dostawania się lewego powietrza.

Winowajcą falowanie obrotów może być również przepływomierz lub przepustnica. W niektórych przypadkach wystarczy przeczyszczenie tych obydwóch elementów. Ten prosty i często niedrogi zabieg skutecznie przywraca pełną sprawność tym podzespołom. Jeśli czyszczenie nie pomoże konieczna może okazać się wymiana tych części. Niestety nie jest to tanie.

NAJGORĘTSZA POLSKA PREMIERA ROKU 2021! SPRAWDŹ JUŻ DZISIAJ

Przyczyną nierównej pracy silnika może być też nieprawidłowy montaż lub złe wystrojenie instalacji LPG. Nie warto montować gazu po taniości. W niektórych przypadkach zdarza się też tak, że przez nieumiejętne nawiercenie kolektora ssącego i niefachowe założenie wtryskiwaczy gazowych silnik łapie lewe powietrze.

Tankowanie LPG
Fot. pixabay.com

Co jeszcze może być źródłem nierównej pracy silnika?

Na przykład cewki zapłonowe. Jeśli w silniku jest uszkodzona nawet jedna cewka to może to powodować falowanie obrotów. Zanim jednak mechanik zacznie wymieniać cewki warto sprawdzić w jakim stanie są przewody zapłonowe oraz świece.

NAJGORĘTSZA POLSKA PREMIERA ROKU 2021! SPRAWDŹ JUŻ DZISIAJ

W starszych autach zdarza się też tak że falowanie obrotów jest spowodowane zimnymi lutami w komputerze silnika. W najgorszym wypadku nierówna praca jednostki napędowej na biegu jałowym może oznaczać uszkodzenie uszczelki pod głowicą, a nawet pęknięcie samej głowicy. Tak poważne usterki zdarzają się jednak rzadko i dotyczą głównie samochodów starszych lub sportowych i usportowionych.

Silnik 2.0 TDI Common rail
Fot. Volkswagen

Aby jednak nie wymienić wszystkich tych rzeczy po kolei, radzimy wybrać sumiennego mechanika, który cierpliwie będzie sprawdzał część po części. Niektóre serwisy zamiast dokładnie analizować usterki wolą wymieniać części hurtem. Klient za wszystko niestety musi zapłacić, a samochód zwykle i tak nie jest spełni naprawiony.

Fot. pixabay.com, Volkswagen

NAJGORĘTSZA POLSKA PREMIERA ROKU 2021! SPRAWDŹ JUŻ DZISIAJ

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News