Zastanawialiście się kiedyś dlaczego silniki Diesla palą mniej od jednostek benzynowych? Składa się na to kilka zmiennych, które mają kluczowy wpływ na fakt, że motory wysokoprężne są oszczędniejsze.
Dlaczego diesel pali mniej?
Wynika to przede wszystkim z wysokiego stopnia sprężania silnika Diesla. Stopień sprężania w dużym uproszczeniu określa wartość z jaką tłoki znajdujące się w cylindrach jednostki napędowej są w stanie sprężyć mieszankę paliwowo powietrzną. W przypadku silników wysokoprężnych stopień sprężania jest o około połowę wyższy niż w jednostkach benzynowych.
KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN
Co to daje? Dzięki temu można uzyskać więcej energii z takiego samego cyklu pracy. Czyli przekłada się to na zużycie mniejszej ilości paliwa. Nie bez znaczenia jest też fakt, że olej napędowy jest w stanie wytworzyć do 15% więcej energii więcej niż benzyna. Aby osiągnąć taką samą ilość energii w przypadku silnika benzynowego trzeba zużyć więcej paliwa.
Na mniejsze spalanie diesla ma cząstkowy wpływ również fakt, że nie posiada on przepustnicy. Może pobierać tyle powietrza ile potrzebuje, podczas, gdy w przypadku silnika benzynowego jego przepływ jest regulowany klapką przepustnicy lub przepustnic w autach sportowych np. takich jak BMW z serii M. Bardzo dobrze wytłumaczył to autor kanału motoryzacyjnego Moto Zagwozdki.
Fot. pixabay.com