Czy da się jeszcze kupić Volkswagena Passata B5 z silnikiem 1.9 TDI w dobrym stanie? Postanowiliśmy to sprawdzić. Przejrzeliśmy internetowe portale aukcyjne i znaleźliśmy kilka ciekawych egzemplarzy.
Czy warto jeszcze kupować Passata B5 z dieslem 1.9 TDI?
Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Jeżeli szukasz solidnego samochodu za rozsądne pieniądze, ale liczysz się z tym, że coś będziesz musiał do auta dołożyć to może być propozycja dla ciebie. Auto ma co prawda już mocno przestarzały design i nie jest tak ergonomiczne jak współczesne samochody. Nie ma również rozbudowanego systemu multimediów, ani systemów elektronicznych poprawiających bezpieczeństwo – poza kontrolą trakcji i stabilizacji toru jazdy.
Ma za to coś czego nie znajdziecie we współczesnych autach. Trwałość i solidność wykonania, dzięki czemu samochód ten jest w stanie służyć przez setki tysięcy kilometrów. Są też egzemplarze, które przekroczyła nawet milion kilometrów. To najlepszy dowód na to, że te auta przejeżdżają naprawdę duże dystanse.
Jakie osiągi i ile mocy ma Passat B5 z kultowym dieslem?
Podstawowa odmiana silnika 1.9 TDI generuje 90 KM. Dostępne były jeszcze mocniejsze wersje. 110-konna, 101-konna, 115-konna, a po liftingu jeszcze 130 KM. Topowa rozpędza się do 208 km/h, a pierwszą setkę osiąga w 9,9 s. Bazowa rozpędza się od 0 do 100 km/h w 12,7 s. Jej prędkościomierz zatrzymuje się na wartości 192 km/h. Jednostki te charakteryzowały się dużą oszczędnością. Przy spokojnej jeździe podstawowe odmiany mogą zużyć zaledwie około 6 l/100 km. Przy bardzo dynamicznej nie powinny przekroczyć 9 l/100 km.
Oprócz diesli była też ciekawa wersja benzynowa z silnikiem W8
Jej pojemności to 4-litry, a moc to 275 KM. Maksymalny moment obrotowy generowany przez tą jednostkę wynosi 370 Nm. Silnik jest wolnossący. Samochód z taką jednostką rozpędza się do setki w 6,5 s. Jak na dzisiejsze czasy taki wynik nie robi może dużego wrażenia. Jednak w latach 2000 był to naprawdę dobry rezultat. Jeszcze biorąc pod uwagę fakt, że taka jednostka mogła być dostępna w bardzo praktycznym nadwoziu kombi. W tamtym okresie niewiele było tak szybkich i jednocześnie rodzinnych samochodów. Co istotne samochód ma na pokładzie napęd 4×4. Nie jest to co prawda układ stały jak w Audi, ale przy takiej mocy lepsze to niż napęd na przednią oś.