Duża część osób, które decydują się na samochód z silnikiem benzynowym myśli, że w ich wozie nie ma dwumasowego koła zamachowego. Niestety w większości aut nawet już o mocy około 120-130 KM ze skrzynią manualną to norma.
Dwumasowe koło zamachowe też występuje w silnikach benzynowych
Niestety obecność dwumasowego koła zamachowego nie jest domeną tylko silników Diesla. W jednostkach benzynowych stosuje się ten element równie często. Ma on ograniczać drgania jednostki napędowej, które przenoszą się na skrzynię biegów. Jego zadaniem jest również zabezpieczyć przekładnię przed uszkodzeniem.
Jak długo wytrzymuje dwumasowe koło zamachowe w silniku benzynowym? Podobnie jak w przypadku jednostek Diesla. Wiele zależy od eksploatacji. W przypadku spokojnej jazdy, głównie poza miastem element ten może wytrzymać nawet ponad 300 000 km. W autach użytkowanych głównie w aglomeracjach i korkach może wymagać wymiany już po 200 000 km. Przy nieumiejętnym traktowaniu pedału sprzęgła dwumasowe koło zamachowe może podać się nawet jeszcze wcześniej.
Co ciekawe, element ten występuje nie tylko w autach ze skrzynią manualną. Jest spotykany również w samochodach wyposażonych w przekładnię automatyczną. Najpopularniejszą tego typu skrzynią jest DSG spotykane w Volkswagenach, Skodach i Seatach. Ta przekładnia jest dostępna również w Audi, ale pod inną nazwą – S tronic.
Jak rozpoznać uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego? Ile kosztuje?
Symptomów zużycia tego elementu jest naprawdę sporo. Jednym z nich jest między innymi stukanie wydobywające się z okolic skrzyni biegów. To może pojawiać się podczas agresywnego przyspieszania, a także przy wciskaniu pedału sprzęgła. Stukanie ujawnia się również podczas pracy na postoju, a także w trakcie uruchamiania i gaszenia silnika.
Ile kosztuje wymiana tego elementu? W zdecydowanej większości popularnych aut cena części wraz ze sprzęgłem, wysprzęglikiem, śrubami i wymianą waha się w granicach od 2500 do 3500 zł. Wyjątkiem są auta sportowe, gdzie koszty takiej naprawy mogą przewyższyć nawet 5000 zł. Aby uniknąć wymiany tej części, przed zakupem auta używanego warto bardzo dokładnie sprawdzić czy dwumasowe koło zamachowe nie zaczyna wydawać już pierwszych stuków. Radzimy sprawdzić je również u mechanika, ten zrobi to w trakcie jazdy próbnej.
Fot. pixabay.com