Zrobiliśmy co w naszej mocy!

Zrobiliśmy co w naszej mocy!

20170402_093448(0)

Podaj dalej

Po niezwykle emocjonującej walce w RX Barcelony, pora na Portugalię i słynny tor Montalegre. Bez wątpienia jedną z najciekawszych do podziwiania konstrukcji podczas nadchodzącego weekendu będzie Ford Focus RS RX. W czasie pierwszej rundy sezonu mieliśmy okazję porozmawiać z inżynierem Ford Performance, Brianem Novakiem.

WRC: Jako Ford Performance jak mocno współpracujecie z brytyjskim M-Sportem?

Brian Novak: Rozmawiamy i pracujemy wspólnie każdego dnia. Wymieniamy się wszelkiego rodzaju danymi i informacjami. Sytuacja wygląda tak nie od dziś, to długi proces. Była to dla nas bardzo łatwa decyzja żeby wejść jako team fabryczny w rallycross za partnera technologicznego mając właśnie M-Sport.

Brian Novak (po lewej) i Han Kim to dwaj główni inżynierowie odpowiedzialni za rozwój Forda Focusa RS RX.

WRC: Skąd wziął się pomysł na nowy team?

Brian Novak: Inicjatorem był Ken Block. Wspólnie ze swoim zespołem Hoonigan Racing Division, Ken wysunął bardzo ciekawą propozycję, która od razu trafiła do nas i do M-Sportu. Zobaczyliśmy w tym projekcie ogromny potencjał i wyzwanie, szczególnie, że mieliśmy zbudować samochód całkowicie inny od wszystkich w stawce – Forda Focusa RX. Nie można więc powiedzieć, że komuś zależy bardziej. Siły są połączone i wszyscy pragniemy sukcesu równie mocno.

WRC: Kiedy ruszyły prace nad projektem?

Brian Novak: Cały pomysł z World RX pojawił się na około rok przed początkiem ubiegłego sezonu. Wtedy bardzo szybko wyznaczyliśmy sobie plan działania. Wszystko przebiegało bardzo sprawnie i płynnie. Samochód był gotowy w ciągu 9 miesięcy.

WRC: Jak wygląda wasza współpraca z M-Sportem, jeśli chodzi o rajdy? Czy Ford Performance nie myśli o powrocie do WRC?

Brian Novak: Ford Performance współpracuje z M-Sportem i w tej dziedzinie, jednak nie chciałbym tutaj mówić za wiele, gdyż nie jestem odpowiedzialny za ten program. Wspieramy ich głównie w kwestii wszelkiego rodzaju technologii, pomagamy też przy homologowaniu samochodów. Jeśli chodzi o różnice między samochodem WRX i WRC, to w przypadku auta rallycrossowego przepisy są o wiele bardziej otwarte niż w WRC, jednak nie jestem w stanie stwierdzić, które auto jest droższe w budowie i utrzymaniu.

WRC: Jak wyglądała ewolucja Forda Focusa RS RX?

Brian Novak: Począwszy od pierwszych zawodów, zaczęliśmy wprowadzać w Focusie RX zmiany. To była naturalna kolej rzeczy. Zebrane podczas rund doświadczenie i informacje pozwalały nam na lepsze zrozumienie zachowań samochodu i dawały sygnał co musi ulec poprawie. Oczywiście, w trakcie sezonu nie można zmienić tak dużo, jak byśmy chcieli, więc na większe usprawnienia przyszedł czas po jego zakończeniu. Wtedy postanowiliśmy przyjrzeć się dokładnie wszystkim częściom i podzespołom oraz zrobić wszystko, aby auto było perfekcyjnie przygotowane do nowego sezonu. Naturalnie, wiedzieliśmy, że samochód jest dobry, Andreas Bakkerud zdobył w nim 3. miejsce w mistrzostwach świata. Ze wsparciem zawodników wykonaliśmy w trakcie zimy solidną robotę.

RX Portugalii rozpoczyna się już w sobotę, 22 kwietnia.

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News