Minęły zaledwie tygodnie od zaprezentowania udoskonalonej ŠKODY OCTAVII, a czeski producent już prezentuje topową pochodną modelu: oto OCTAVIA RS.
Nowy pas przedni, zmodyfikowany tył i wnętrze o sportowym charakterze podkreślają dynamiczny charakter tej wyjątkowej wersji. ŠKODA OCTAVIA RS występuje w odmianach limuzyna i kombi. Każda z nich dostępna jest z dwoma jednostkami napędowymi. Silnik 2.0 TDI dostępny jest niezmiennie z mocą 184 KM; benzynowy 2.0 TSI ma moc 230 KM i tytuł najmocniejszego seryjnie oferowanego wariantu w historii OCTAVII. Wyjątkowe pozycjonowanie tego sportowego modelu w segmencie kompaktowym podkreślają nowe technologie wymiany danych, usług online i wspomagania prowadzenia.
Wygląd nowej ŠKODY OCTAVIA RS zwraca uwagę na gruntownie unowocześniony design tej serii w wyjątkowo sportowy i emocjonujący sposób. Nowy pas przedni zdominowany jest przez szerszy grill, który jest wzmocniony optycznie przez przystające do niego lampy o krystalicznej formie. Jeszcze większe wloty powietrza w przeprojektowanym zderzaku przykryte kratownicami o strukturze plastra miodu wzmagają wrażenie siły i dynamiki.
Obok świateł dziennych tworzonych przez paski LED w reflektorach głównych, przednie oświetlenie kompletują cztery przednie lampy wykonane w pełni w technologii LED i wyposażone w funkcję adaptacyjnych świateł przednich AFS. Z tyłu charakter budują wieńczące bryły obydwu form karoserii spojlery.
Najsilniejsze akcenty tylnej części nadwozia to przywodzący na myśl wrażenie prędkości panel dyfuzora i ciągnące się nad nim przez całą szerokość nadwozia czerwone światło odblaskowe, które stało się już rozpoznawalnym atrybutem OCTAVII RS. Tył także wyposażony jest w standardzie w oświetlenie LED, które wykorzystywane jest dla tylnej tablicy rejestracyjnej i modułów świetlnych, gdzie diody tradycyjnie tworzą motyw w kształcie litery C.
Wnętrze nowej ŠKODY OCTAVIA RS charakteryzuje sportowa czerń. Fotele RS-Sport zapewniają doskonałą stabilność dzięki głębokiemu wyprofilowaniu i zintegrowanym zagłówkom. Obok standardowej kombinacji tapicerki skórzanej i tkaniny pojawiła się także opcja wykończenia z Alcantary. Wielofunkcyjna kierownica (przy konfiguracji z DSG wyposażona także w łopatki skrzyni biegów) posiada obręcz obitą perforowaną skórą. Standardowe wyposażenie obejmuje również nastrojowe oświetlenie AMBIENTE, dyskretnie podświetlające wewnętrzne klamki drzwi, aluminiowe pedały i progi drzwi z logo RS. OCTAVIA nie straciła przy tym żadnych przemyślanych, funkcjonalnych rozwiązań: pod fotelem pasażera ukryta jest parasolka, a lampę LED z bagażnika wersji kombi można wyjąć i korzystać z niej jak ze zwykłej latarki.
Wyjątkowo dynamiczne właściwości jezdne nowej ŠKODY OCTAVII RS buduje obniżone o 15 mm i utwardzone zawieszenie, rozstaw tylnych kół poszerzony o 30 mm wobec poprzednika i sportowy układ hamulcowy z zaciskami pokrytymi czerwonym lakierem. Standardowo model oferowany jest z obręczami kół ze stopów lekkich o średnicy 18 cali, które opcjonalnie można zamówić w rozmiarze 19 cali.
O nieprzeciętne doświadczenia w prowadzeniu modelu dba szereg wyrafinowanych rozwiązań: progresywny układ prowadzenia oraz opcjonalny system Performance Mode Select z Performance Sound Generator. Charakter prowadzenia może być regulowany przez kierowcę poprzez adaptacyjne zawieszenie (Dynamic Chassis Control), które pozwala wybrać pomiędzy komfortowym, normalnym i sportowym profilem jazdy. Moc silnika jest skutecznie przenoszona na tylne koła dzięki złożonemu systemowi kontroli trakcji ESC z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS+.
Silnik 2.0 TSI w nowej OCTAVII RS generuje 230 KM i duży moment obrotowy 350 Nm, który jest dostępny w szerokim zakresie 1500 do 4600 obr./min. Napędzana na przednią oś rekordowo szybka ŠKODA osiąga 100 km/h w zaledwie 6,7 sekundy, a jej prędkość maksymalna wynosi aż 250 km/h. Fabryczny wynik zużycia paliwa w cyklu mieszanym wynosi przy tym zaledwie 6,5 l/100 km (emisja 149 g CO2/km*, wszystkie wartości dla limuzyny ze skrzynią ręczną). Standardowa przekładnia manualna może zostać opcjonalnie wymieniona na sześciostopniową automatyczną przekładnię dwusprzęgłową DSG.
W przypadku wysokoprężnego wariantu OCTAVII RS do napędu służy sprawdzony silnik 2.0 TDI o mocy 184 KM i maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm, dostępnym już od 1750 obr./min. Te ponadprzeciętne wartości przekładają się na przyspieszenie do 100 km/h w 7,9 sekundy. Obok opcji skrzyni DSG, wariant RS 2.0 TDI dostępny jest z wyborem napędu na oś przednią lub wszystkie cztery koła.
Tak jak pozostałe wersje zmodernizowanej OCTAVII, tak i szczególna odmiana RS korzysta z pokładowych systemów najnowszej generacji. Pojemnościowy ekran dotykowy wykonany jest ze szkła. Topowy system nawigacji COLUMBUS posiada wyświetlacz o przekątnej 9,2 cala, hotspot WLAN i opcjonalny moduł LTE.
Szerokie spektrum asystentów prowadzenia w nowej OCTAVII wyznacza nowe standardy w segmencie samochodów kompaktowych. Nowe funkcje obejmują między innymi wspomaganie przy manewrowaniu z przyczepą oraz ostrzeganie przed uczestnikami ruchu w martwym polu i nadjeżdżającymi pojazdami, gdy kierowca wycofuje się z miejsca parkingowego.
Aktywna funkcja CREW PROTECT ASSIST ogranicza skutki nieuchronnej kolizji poprzez zamknięcie szyb i okna panoramicznego, zaciśnięcie pasów bezpieczeństwa i działając razem z rozwiniętym systemem FRONT ASSIST, który wyposażony jest w funkcję awaryjnego hamowania w mieście i funkcji ochrony pieszych.
Oznaczenie RS pojawiło się w historii czeskiej marki już w 1974 roku, gdy zaczęto je wykorzystywać do oznaczania konstrukcji wyczynowych. Dla topowych, sportowych odmian modeli drogowych symbol stosowany jest od roku 2000. ŠKODA OCTAVIA RS została wyprodukowana już w ilości ponad 200 000 egzemplarzy, z czego połowa przypada na produkowaną od 2013 roku trzecią generację.