Kierowcy samochodów wyposażonych w silnik typu Diesel muszą wiedzieć o szeregu technologii, które odróżniają ich silnik od prostszych benzyn. Czym jest płyn do wydechów silników Diesla (Diesel Engine Fluid – DEF) i SCR? To bardzo ważne systemy dla poprawnego działania waszych samochodów.
Diesel i płyn do wydechu
SCR i DEF to płyny eksploatacyjne zwane płynem wydechowym dla silników typu Diesel. Gdy producenci zostali zmuszeni do ich wykorzystania w każdej jednostce, kierowcy nie byli zbytnio zachwyceni. Wszak to kolejny płyn, który trzeba uzupełniać i o niego dbać.
Ale wraz z upływem czasu okazało się, że zwiększona wydajność paliwowa i zmniejszone emisje były warte kłopotu z uzupełnianiem dodatkowego zbiornika płynu raz na jakiś czas. Jak więc działa SCR i jaką rolę odgrywa DEF w osiągnięciu tego celu?
Selektywna redukcja katalizatora (SCR) nie jest nową technologią i choć w osobówkach wyposażonych w Diesel pojawiła się stosunkowo niedawno, istnieje od prawie pół wieku. Po raz pierwszy została zastosowana w przemyśle energetycznym do redukcji tlenków azotu z elektrowni węglowych.
Redukuje największe problemy
To właśnie tlenek azotu i dwutlenek azotu są głównymi problemami ze spalaniem paliwa typu Diesel. To one przysporzyły Volkswagenowi i innym producentom wielu kłopotów.
Napełnianie płynu AdBlue jest tak proste, jak tankowanie paliwa. Wystarczy otworzyć korek i wlać płyn, choć robimy to dużo rzadziej, niż uzupełnianie paliwa. W pojeździe wyposażonym w filtr AdBlue spaliny z silnika najpierw kierowane są do filtra cząstek stałych, aby wyłapać całą sadzę i popiół.
Z filtra cząstek stałych spaliny przepływają przez dyszę, która wtryskuje płyn z silnika typu Diesel do strumienia gazów. DEF, lub inaczej AdBlue, składa się z wody dejonizowanej i bardzo czystej postaci mocznika. Jest on stosowany także w rolnictwie jako składnik nawozu.
Nie jest drogi
Gorące spaliny i płyn wydechowy trafiają następne do katalizatora, w którym mocznik i spaliny reagują ze związkami metali, przekształcając dwutlenek i tlen azotu w azot i wodę. Azot jest głównym składnikiem powietrza, którym oddychamy i jest nieszkodliwy dla środowiska. Woda, cóż – to woda.
To oczywiście bardzo uproszczony schemat działania SCR, który nie różni się zbytnio od sposobu działania katalizatora w silniku benzynowym. Diesel wyróżnia się jednak etapem wtryskiwania mocznika do strumienia spalin. Większość nowoczesnych silników wysokoprężnych wykorzystuje SCR w połączeniu z recyrkulacją spalin i filtrem cząstek stałych (DPF) w celu zmniejszenia emisji.
Typowy zbiornik płynu do wydechu silników typu Diesel nie jest wcale drogi i wystarczy na około 10 000 kilometrów.