Warto odnotować, że w ubiegłym tygodniu w Dzienniku Ustaw opulikiwano ważne rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska. Dotyczy ono nowych wymagań jakościowych dla gazu skroplonego LPG. Oznacza to, że z dniem 1 stycznia 2022 r. stacje paliw będą musiały oferować autogaz o zmienionych parametrach.
Jakie zmiany w LPG od 1 stycznia 2022 r.?
Zmiana jest podyktowana koniecznością dostosowania tego paliwa do nowej normy PN-EN 589:2019-04, z którą aktualnie oferowane LPG jest niezgodne. Najistotniejszą modyfikacją jest obniżenie limitu dopuszczalnej zawartości siarki. Obecne przepisy dopuszczają 50 mg/kg, ale od 1 stycznia ten parametr będzie zmniejszony blisko o połowę. Od nowego roku w LPG poziom siarki nie może przekroczyć 30 mg/kg.
To dobra zmiana, ponieważ więcej siarki wpływa na szybszą degradację silnika. Podczas jazdy wytwarza się dwutlenek siarki, który przyspiesza korodowanie i szybsze zużycie katalizatora. To automatycznie wpływa także na niższą skuteczność eliminowania szkodliwych cząstek. Dzięki temu auta z LPG będą realnie miały mniejszy wpływ na emisję toksycznych spalin.
Łatwiejsze odpalanie zimą
Kluczowa zmiana dotyczy także zawartości propanu w autogazie. Od nowego roku do końca kwietnia 2022 r. musi on stanowić co najmniej 20 proc. mieszaniny gazu. Jednak już od 1 maja 2022 r. LPG w swoim składzie musi mieć 30 proc. propanu. To dobre wieści dla kierowców, bo ma to wpływ na prężność par, a zarazem łatwość uruchomienia silnika. Jest to ważne szczególnie zimą, bo przepisy narzucają zapewnienie prężności par minimum 150 kPa przy temperaturze -5°C. Takie parametry możliwe są, jeśli zimowe LPG będzie mieć ok. 60 proc propanu.