Czujesz wibracje na kierownicy podczas skręcania? To prawdopodobnie usterka tego elementu!

Czujesz wibracje na kierownicy podczas skręcania? To prawdopodobnie usterka tego elementu!

Kierownica

Podaj dalej

W niektórych autach podczas skręcania pojawiają się wibracje na kierownicy. Czasem są one wyczuwalne nawet na całym nadwoziu auta. Użytkownicy zastanawiają się co jest źródłem takiego problemu. Mechanicy też często mają kłopot z ustaleniem wadliwe części.

Co powoduje wibracje podczas skręcania kołami?

Najczęściej przyczyną takiego problemu są zużyte przeguby półosi napędowych. Jest to wyczuwalne podczas skręcania zarówno na parkingu jak i w trakcie jazdy. Do niektórych aut można dokupić same przeguby półosi napędowych, niestety są też modele (głównie japońskie), gdzie można znaleźć jedynie całe półosie w ASO. Te potrafią kosztować nawet powyżej 1000 zł za sztukę. Są co prawda dostępne same przeguby, ale zwykle są to produkty słabej jakości.

NAJGORĘTSZA POLSKA PREMIERA ROKU 2021! SPRAWDŹ JUŻ DZISIAJ

W niektórych przypadkach wibracjom podczas skręcania towarzyszy również charakterystyczne strzelanie przegubów. Mechanik, aby sprawdzić czy winne są przeguby podnosi auto na podnośniku. Odpala silnik i dodaje gazu skręcając kołami i nasłuchując czy z przegubów nie dochodzą niepożądane dźwięki.

Koło
Fot. pixabay.com

Co robić, aby wydłużyć życie przegubów i półosi napędowych?

Przede wszystkim trzeba odpowiednio obchodzi się z napędem. O co dokładnie chodzi? Najlepiej nie wciskać gazu w podłogę na maksymalnie skręconych kołach. Elementy te nie lubią też gwałtownego ruszania ze skręconymi kołami. Najbardziej narażone na uszkodzenie przegubów i półosi napędowych są auta usportowione z przednim napędem.

NAJGORĘTSZA POLSKA PREMIERA ROKU 2021! SPRAWDŹ JUŻ DZISIAJ

Jednak w samochodach z tylnym napędem też dochodzi do uszkodzenia półosi. Przykład aut 4×4 również pokazuje, że i w tym przypadku półosie nie są wieczne. Oczywiście w samochodach tylnonapędowych elementy te padają najczęściej w przypadku upalania lub agresywnej jazdy, szczególnie na torze. Z kolei w terenówkach półosie poddają się najszybciej w egzemplarzach często używanych w cięższym lub lżejszym terenie. Wiedzą o tym bardzo dobrze entuzjaści wypraw offroadowych, którzy prawie zawsze wożą ze sobą półosie w zapasie.

Offroad
Fot. pixabay.com

W autach cywilnych użytkowanych w normalny sposób, półosie lub przeguby powinny wytrzymać co najmniej 300 000 km. Niektóre wozy mogą pochwalić się jeszcze większymi dystansami przejechanymi bez wymiany tych elementów. Odradzamy zakup używanych półosi lub przegubów do starszych aut. W przypadku 5- czy nawet 10-letnich samochodów zdarza się jednak tak, że czasem uda się znaleźć jeszcze sprawne części. Najpewniejszy jest jednak zakup nowych markowych zamienników.

NAJGORĘTSZA POLSKA PREMIERA ROKU 2021! SPRAWDŹ JUŻ DZISIAJ

Fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News