O jakiej skrzyni biegów mowa? Oczywiście o zautomatyzowanej dwusprzęgłowej przekładni DSG, a w przypadku Audi o S tronic. Skrzynia ta świetnie zmienia biegi. Robi to bardzo szybko i gładko. Niestety ma swoje wady.
Co może się zepsuć w skrzyni DSG/S tronic?
Najczęściej zawodzi mechatronika. Problemy zwykle pojawiają się przy przebiegach rzędu 150 000-250 000 km. Wiele zależy od wersji silnikowej i od sposobu użytkowania. Przy podobnych przebiegach może poddać się również dwumasowe koło zamachowe. Nie jest to klasyczny automat ze sprzęgłem hydrokinetycznym a zautomatyzowana przekładnia dwusprzęgłowa.
Koszty takich napraw trzeba liczyć w tysiącach złotych. Kompleksowy remont skrzyni może wynieść nawet około 10 000 zł. Niestety takie są wydatki, które trzeba ponieść na serwisowanie tej nowoczesnej przekładni. Za wygodę i osiągi się płaci.
NAJGORĘTSZA POLSKA PREMIERA ROKU 2021! SPRAWDŹ JUŻ DZISIAJ
Jeśli nie macie takiej kwoty na naprawę to teoretycznie możecie poszukać używanej skrzyni z drugiej ręki. Niestety takie rozwiązanie niesie za sobą dość spore ryzyko, że zakupiona przez was przekładnia wkrótce również będzie wymagała generalnego remontu.
Jak zapobiegać usterkom w przekładni DSG/S tronic?
Najprostsza metoda to regularna wymiana oleju przekładniowego wraz z filtrem. Koszt takiego zabiegu przy wykorzystaniu metody statycznej to około 1000 zł. Oczywiście cena może się różnić w zależności od lokalizacji warsztatu i wybranego oleju. Jednak jeśli naprawa zostanie wykonana fachowo to na pewno taniej nie będzie.
Co ile wymieniać olej w DSG/S tronic? Najlepiej co 80 000 km. Jeśli jednak jeździcie autem dość dynamicznie to warto ten interwał skrócić do 60 000 km. Olej wraz z miską i filtrem można kupić w ASO. Dobrą alternatywą są również wysokiej jakości zamienniki renomowanych producentów. Wybór należy do was.
Kluczem do bezawaryjne eksploatacji skrzyni DSG/S Tronic jest też wybór odpowiednio zadbanego egzemplarza samochodu. Przed zakupem auta z taką przekładnią warto poprosić sprzedającego o pokazanie faktur lub rachunków potwierdzających regularną wymianę oleju w skrzyni. Można też zdecydować się na egzemplarz z przebiegiem poniżej 100 000 km. Jednak trzeba dokładnie sprawdzić czy samochód nie przejechał więcej kilometrów. Pomimo zaostrzenia prawa wiele osób nadal kręci liczniki i oszukuje klientów.
Fot. Volkswagen, Audi, Skoda