Które części można naprawiać, a których regeneracja to ryzyko?

Które części można naprawiać, a których regeneracja to ryzyko?

Alternator regeneracja

Podaj dalej

Na rynku jest wiele firm zajmujących się regeneracją części samochodowych. Niektóre podzespoły można regenerować, a innych się nie powinno. Które z nich się do tego nadają?

Co to jest regeneracja i jakie części można w ten sposób naprawiać?

Regeneracja to naprawa danego elementu polegająca na wymianie jego części ruchomych. Podzespoły nieruchome takie jak na przykład obudowa pozostają zwykle nie zmieniane. Tak naprawiona część w zdecydowanej większości przypadków jest w pełni sprawna i równie użyteczna co nowa.

Które części warto regenerować? Na pewno można oddać do tego typu naprawy rozrusznik oraz alternator. Ten pierwszy element odpowiada za uruchamianie silnika. Jeśli część zostanie nieprawidłowo naprawiona to po prostu nie odpali wam motor. Z kolei źle zregenerowany rozrusznik nie będzie prawidłowo podtrzymywał napięcia w akumulatorze i może go uszkodzić.

Niewłaściwa regeneracja rozrusznika czy alternatora nie spowoduje kosztownej usterki ani nie narazi zdrowia czy życia kierowcy podczas jazdy. Są jednak części, których regeneracja jest mniej lub bardziej ryzykowna. Warto regenerować też sprężarkę klimatyzacji. Choć jeśli coś pójdzie nie tak to może okazać się, że będzie trzeba przepłukać układ i wymienić kilka elementów. Jednak zdarza się to bardzo rzadko.

Sprężarka klimatyzacji
Fot. pixabay.com

Regeneracja, których części jest ryzykowna?

Największym ryzykiem jest regeneracja wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych, a szczególnie tych piezoelektrycznych. Mało który warsztat potrafi to zrobić dobrze. Zdecydowanie lepiej kupić wtryskiwacze regenerowane bezpośrednio przez producenta, który je wyprodukował. Czym grozi montaż niefachowo naprawianych wtryskiwaczy? Nawet wypaleniem dziury w tłoku i koniecznością remontu silnika.

Nieco mniejszym ryzykiem obarczona jest regeneracja przekładni kierowniczej. Wiele firm robi to dobrze i fachowo. Jednak zdarzają się też przypadki, że naprawiona maglownica nie działa tak jak powinna. Jeśli jest dostępna przekładnia nowa, ale renomowanej firmy to zdecydowanie lepiej wybrać taką. Z kolei regenerowane turbosprężarki często nie działają tak jak ich nowe odpowiedniki. W tym przypadku również lepiej kupić część naprawianą, ale przez firmę, która wyprodukowała taki element. Będzie drożej, ale pewniej.

Wyciek z turbosprężarki
Fot. pixabay.com

Dyskusyjną kwestią jest jeszcze regeneracja elementów zawieszenia. Można wymieniać sworznie w wahaczach o ile ich producent to przewidział. Niektóre tuleje można co prawda wprasować, ale tylko raz. Przy kolejnej konieczności wymiany zdecydowanie bezpieczniej jest wymienić cały element na nowy.

Fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News