Co ile kilometrów tak naprawdę trzeba wymieniać olej w silniku?

Co ile kilometrów tak naprawdę trzeba wymieniać olej w silniku?

Korek wlewu oleju

Podaj dalej

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. To zależy. Najlepszym kompromisem jest wymiana oleju co 15 000 km. Jeśli samochód użytkowany jest do codziennej jazdy bez szaleństw to taki interwał będzie w zupełności wystarczający.

Jak często powinno się wymieniać olej w silniku?

Z kolei jeśli pojazd użytkowany jest dość intensywnie i agresywnie. Częste przyspieszanie, kręcenie silnika pod czerwone pole to warto wymieniać olej częściej. W takim przypadku optymalny będzie interwał 10 000 km. Auta sportowe to zupełnie inna bajka. Tam powinno się to robić co 8000 km lub po każdej wizycie na torze wyścigowym.

Jest jeszcze prosty sposób na rozpoznanie momentu, w którym olej traci najwięcej swoich właściwości. Dzieje się tak w momencie, gdy na bagnecie zobaczycie duży ubytek. To wyraźny sygnał, że olej nie jest już w tak świetnej kondycji jak wcześniej. Oczywiście nie oznacza to też, że zupełnie się nie nadaje.

Sprawdzanie oleju
Fot. pixabay.com

Jeśli macie zamiar jeździć autem szybko i często korzystać z wysokich obrotów to powinniście go jak najszybciej wymienić. W przypadku normalnej eksploatacji można spokojnie dobić z takim olejem do 15 000 km. Jeśli tak duży ubytek pojawi się ponownie, wtedy lepiej jak najszybciej zmienić stary olej na nowy.

Przy okazji wymiany oleju warto zadbać jeszcze o filtry!

Przy okazji serwisu olejowego koniecznie wymieńcie również filtr oleju, a także filtr powietrza i kabinowy. Ten pierwszy odpowiada za prawidłowe oczyszczanie krążącego po elementach silnika oleju. Dzięki temu drugiemu jednostka napędowa w waszym aucie zasysa świeże powietrze. To również wydłuża jej żywotność. Z kolei filtr kabinowy odpowiada za to czym oddychacie w środku. Chroni wasze płuca i nie tylko.

Częstsze wymiany oleju to przejechanie większego dystansu bez poważnych problemów. Serwis olejowy zwykle nie kosztuje dużo, a w wielu przypadkach może uchronić was nawet przed zatarciem silnika lub koniecznością kosztownej wymiany panewek czy łańcucha rozrządu.

Fot. pixabay.com

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News