Czasy, kiedy silniki Diesla były niezawodne i można było lać do nich byle jakie paliwo minęły bezpowrotnie już kilka dekad temu. Teraz jednostki wysokoprężne wymagają specjalnej troski. A im nowszy motor tym większy ryzyko potencjalnych problemów.
Kupujesz diesla? Przygotuj się na gigantyczne koszty naprawy!
W większości diesli prędzej czy później zaczną się problemy. Najpierw szwankują wtryskiwacze lub pompowtryskiwacze. Koszt ich regeneracji w przypadku aut 15- czy 20-letnich to 800-1000 zł za sztukę. Mówimy tutaj o profesjonalnej regeneracji przeprowadzonej przez autoryzowany serwis. Za taką samą czynność w przypadku wtryskiwaczy piezoelektrycznych – nowocześniejszych – trzeba już zapłacić około 1500 zł.
KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN
Niektóre japońskie wtryskiwacze potrafią kosztować nawet 2000 zł za sztukę. Nawet w przypadku 4-cylindrowych silników wymiana wszystkich to wydatek kilku tysięcy złotych. Zwykle psują się wszystkie po kolei, więc lepiej wymienić je na raz. Problemy może sprawiać również pompa wtryskowa. Ta zwykle kosztuje od około 3000 do ponad 5000 zł. Na szczęście nie psuje się ona tak często. Jednak od tej zasady są wyjątki.
Te części na pewno zawiodą, a tanie nie będą!
Kolejny słaby punkty współczesnych, ale i nastoletnich diesli to dwumasowe koło zamachowe. Występuje tylko w egzemplarzach ze skrzynią manualną lub z 2-sprzegłową przekładnią zautomatyzowaną – przykład to DSG w Volkswagenach, Skoda i Seatach lub PowerShift w Fordach. Koło dwumasowe wymienia się ze sprzęgłem, wysprzęglikiem, dociskiem i śrubami. Koszt takiej wymiany to od około 3000 do 5000 zł. Nie polecamy zastępować tego kołem jednomasowym. No chyba, że chcecie remontować skrzynię biegów lub naprawiać napęd.
W dieslach dość często zdarzają się przypadki uszkodzenia turbosprężarki. Jej regeneracja to koszt od około 1000 do 2000 zł. Taka operacja wykonywana jest na chińskich częściach i zwykle kończy się tym, że turbo nie działa tak żwawo jak oryginalne. Zakupu nowego lub fabrycznie regenerowanego to wydatek od około dwóch do kilku tysięcy złotych. Alternatywą jest używana oryginalna turbosprężarka, ale trudno znaleźć taką w dobrym stanie. Kolejny słaby punkt diesli to filtr cząstek stałych. Jego wymiana też może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Czasem uda się wymienić jego wkład za około 1500-2000 zł. Rozwiązanie problemów z DPF-em warto zacząć od jego czyszczenia za kilkaset złotych.
KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN
Fot. Volkswagen, pixabay.com