Wprowadzanie zakazu silników benzynowych i typu Diesel to dużo trudniejsza sprawa, niż mogłoby się wydawać. O ile zakaz sprzedaży nowych samochodów z tymi silnikami to w miarę oczywista sprawa, to pytanie – co zrobić ze starszymi autami? Przecież nikt nie wejdzie do waszego garażu i nie odbierze was samochodu. Ale nie będzie musiał…
Benzyna i Diesel – co z tym zakazem?
Sprzedaż nowych samochodów z silnikami benzynowymi i typu Diesel będzie zakazana w wielu europejskich krajach. Wśród nich jest także Szwecja, która zamierza mocno rozwinąć ten plan.
Transformacja i zakaz benzyny i silników typu Diesel zostanie tam przyspieszona dzięki wyższym cenom paliw i rozbudowanej infrastrukturze ładowania. Rząd przedstawił nowe propozycje.
Aby Szwecja mogła osiągnąć swój cel klimatyczny w obszarze transportu, potrzebne są poważne zmiany. – W świecie, który się zmienia – Szwecja bez paliw kopalnych 2040”. Z raportu dowiemy się m. in. w jaki sposób Szwecja będzie chciała wycofać samochody z silnikami benzynowymi i typu Diesel.
Szwecja chce tego dla całej Unii
Wycofanie silników spalinowych w 2040 roku ułatwi osiągnięcie celu zerowej emisji netto we wszystkich sektorach do 2045 roku. Tym samym Szwecja stanie się europejskim pionierem. Główne zmiany, które są wymagane, zostaną jednak wprowadzone na długo przed 2040 rokiem.
Według śledztwa przeprowadzonego przez rząd rozwiązaniem jest szybka i kompleksowa elektryfikacja. Wtedy wykorzystanie paliw odnawialnych musiałoby być dużo wyższe, niż dziś.
W związku z tym rząd proponuje, aby Szwecja pracowała nad ogólnounijnymi wymogami zerowej emisji dla nowych samochodów osobowych w rozporządzeniu w sprawie emisji dwutlenku węgla z nowych samochodów do 2030 roku. Wymóg zerowej emisji oznacza, że samochody z silnikami benzynowymi i typu Diesel będą stopniowo wycofywane z całej Unii Europejskiej.
Paliwo będzie dużo droższe
Obecnie szwedzki zakaz dla nowych samochodów napędzanych benzyną i paliwem typu Diesel jest sprzeczny z unijnymi przepisami i trudny do wdrożenia. Dlatego Szwecja chce pracować nad wprowadzeniem zakazu od 2030 roku również na szczeblu UE.
– Szybki rozwój techniczny w dziedzinie elektryfikacji sprawi, że wycofywanie może nastąpić łatwiej, niż sądziliśmy.
Samochody z silnikami benzynowymi i typu Diesel będą mogły jeździć po drogach nawet po 2040 roku. Ale będą musiały korzystać z paliw odnawialnych. A te będą dużo droższe, niż obecna benzyna i Diesel. Wyższe ceny paliw będą ważną siłą napędową elektryfikacji, efektywności energetycznej i ograniczenia ruchu.