Pytanie postawione na początku tytułu w teorii wydaje się dosyć proste. Skoda jednoznacznie kojarzy się z Czechami, ale czy jako własność niemieckiego koncernu Volkswagena wciąż może utożsamiać się z krajem pochodzenia? Odpowiedź nie jest łatwa, ponieważ narodowość marek samochodowych to często element gry marketingowej dużych graczy.
Po co markom narodowość?
Ogromne koncerny bogacą się często nie dzięki wypuszczeniu jednego udanego modelu. Sukces przy sprzedaży na szeroką skalę wymaga tego, aby dać klientom poczucie różnorodności. Choćby dany model był nie wiadomo jak świetny, to zawsze znajdzie się grupa tych, którzy będą chcieli wybrać coś inaczej. Dlatego też producenci często oferują te same silniki, te same płyty podłogowe opakowane w inne pudełeczko (karoserię).
Co naprawdę ukryto pod logo Skody na silniku? Po tym filmie prawda wyszła na jaw. Ty też to masz
Kolejnym czynnikiem przemawiającym za taką strategią jest fakt, że przykładowo są rynki, które nie do końca chcą mieć coś niemieckiego. Wtedy podsuwa się wywodzącą się z Czech Skodę lub SEAT-a z Hiszpanii. Nic zatem dziwnego, że Volkswagen wcale nie obdziera swoich marek z dziedzictwa narodowego. Wykorzystuje to wręcz, aby dać to uczucie, że masz wybór. Nie chcesz niemieckiego VW, kup sobie czeską Skodę.
Co czeskiego pozostało w Skodzie?
Skoda Auto jest firmą zarejestrowaną w Czechach, a główną siedzibę ma w Mladej Boleslavi przy ul. Vaclava Klementa (współzałożyciela). Jednak czy kraj rejestracji firmy to to samo co narodowość marki? Tak w zasadzie to z czeskich wpływów w Skodzie mamy jeszcze tylko markę. Cała reszta jest coraz bardziej niemiecka, ale czy z drugiej strony to uprawnia do germanizacji Skody?
Cóż, jakby nie patrzeć Czesi nie mają żadnych udziałów w firmie. Od 30 maja 2000 r. właścicielem 100 proc. akcji jest Volkswagen, choć pierwsze udziały Niemcy nabyli już w 1991 r. (wtedy tylko 30 proc.). Jednak od czasu pełnej zmiany właścicielskiej, prezesami zarządu byli już tylko obywatele Niemiec. Wszelkie strategiczne decyzje także zapadają w zarządzie VW. To w końcu VW osadza w tych autach swoje jednostki napędowe, skrzynie i elektronikę.
To czyja jest Skoda?
Choć bez decyzji Niemców Skoda nie może w zasadzie zrobić czegokolwiek, to sama marka powinna być nazywana czeską. To w końcu w tym kraju ją stworzono, a przynajmniej nasi południowi sąsiedzi są spadkobiercami. Markę Skoda (wytwórca wyrobów hutniczych i metalurgicznych) założono w Pilźnie w 1866 r., gdy to miasto było częścią Austro-Węgier. Jednak pierwszy samochód osobowy pod marką Skoda (w wyniku fuzji z producentem aut Laurin & Klement) powstał dopiero w 1925 r., gdy była to już Czechosłowacja. Pochodzenie jest zatem dosyć zagmatwane przez co złośliwi mogą nazywać Skodę markę austro-węgiersko-czechosłowacko-czesko-niemiecką.
Czy Skoda to kura? Co tak naprawdę widnieje w logo czeskiej marki? Ta historia jest popaprana!