Polskie drogie będą wyłożone… zużytymi oponami kierowców? Takie rozwiązanie stosowane jest już w innych krajach i wiele wskazuje na to, że stosowane może być także w Polsce. Wbrew pozorom niesie to za sobą bardzo wiele dobrego, a stare opony mogą się przyczynić do czegoś dobrego.
Opony, drogi i nowoczesność
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego apeluje o to, aby warstwa ścieralna drogi składała się z mieszanki asfaltu z rozdrobniona gumą. Ta miałaby pochodzić ze zużytych opon samochodowych, które nie nadają się już do użytkowania po drogach.
Takie zastosowanie niesie za sobą bardzo wiele korzyści. Zwiększona jest przyczepność drogi, jest znacznie niższy poziom hałasu, a do tego hamowanie staje się krótsze. Pod względem bezpieczeństwa śmiało można rzec, iż są wyłącznie same plusy.
Drogi przy takiej mieszance stają się z kolei znacznie trwalsze i wytrzymałe. W Stanach Zjednoczonych taką metodę stosuje się już od ponad 20 lat, inne kraje w Europie również od dawna praktykują dodawanie zużytej opony do asfaltu.
Ile opon na kilometr?
Większość osób może się zastanawiać ile tak naprawdę potrzeba takich opon, aby postawić kilometr drogi. Okazuje się, że nie miało bo między 3500 a 4000 sztuk. Czy taka metoda już niebawem będzie standardem w Polsce. Wiele wskazuje na to, że tak.