Źle wyważone koło nie tylko wpływa na prowadzenie się samochodu, ale również na trwałość i zużycie się opony. Co odpowiada za taki stan rzeczy? Dlaczego w dobie nowoczesnego sprzętu, w który wyposażone są warsztaty wulkanizacyjne nadal spotykamy się z tym problemem?
Wymieniłeś opony? Zobacz czy masz dobrze wyważone koła?
Źle wyważone koła to dużo szybsze zużywanie się opon, wibracje na kierownicy oraz gorsza przyczepność samochodu. Co ciekawe, niektóre warsztaty wulkanizacyjne nawet w dobie nowoczesnych i precyzyjnie działających wyważarek do kół, nadal ma problemy z prawidłowym wykonaniem tej czynności.
KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN
Dlaczego? Ano dlatego, że część wulkanizatorów wykonuje tę czynność nieprawidłowo na starych i wyeksploatowanych maszynach, w dodatku bez właściwej wiedzy teoretycznej. A jak wiadomo, współczesne opony wyposażone są w zaawansowane czujniki, co w przypadku złego wyważenia może wpływać na ich działanie.
Błędy podczas wyważenia kół
Mimo, że wyważanie kół wydaje się banalnie prostą czynnością dla wulkanizatora, to niesie ze sobą pewne pułapki. Jakie? Nawet niewielki błąd przy wyborze i montażu ciężarka może wypłynąć na poprawne wyważenie koła.
KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN
Ryzyko popełnienia błędu jest większe, gdy mamy do czynienia z oponami o dużych średnicach i niższym profilu. Ponadto, problemy mogą się także wiązać się z uszkodzeniami czujników kontroli ciśnienia w oponach (tzw. TPMS). Sytuacja ta może dotyczyć mniej profesjonalnych warsztatów, które działają np. tylko w sezonie.
Główną przyczyną złego wyważenia kół jest pośpiech. Ponadto, inną ważną kwestią, która jest często pomijana z uwagi na tempo pracy czy zaniedbanie pracownika wulkanizacji jest wyczyszczenie powierzchni styku obręczy koła z tarczami hamulcowymi przed wyważaniem. Dlaczego? Niewyczyszczona powierzchnia może być powodem drgań i obniżenia komfortu jazdy.