Samochody ciężarowe zamiast tankować diesel, będą napędzane wodorem? Hyundai podobnie jak Toyota, jest przekonany, że napęd wodorowy ma szanse zaistnieć w nowym ładzie ekologicznych paliw. W związku z tym sprowadzi do Europy ciężarówkę Xcient. W ramach projektu pilotażowego, do roku 2025 zamierza wyprodukować aż 1600 ciężarówek na wodór.
Na początek Hyundai startuje z wodorowym projektem w Europie
Hyundai chce sprowadzić ciężarówkę Xcient , zasilaną wodorem do Europy. Na początek 140 pojazdów trafi do Szwajcarii w ramach testów pilotażowych. Docelowo producent zamierza wyprodukować 1600 sztuk w ciągu najbliższych czterech lat.
Podczas gdy specjaliści od rynku paliw uważają, że wyścig między ogniwami paliwowymi i akumulatorami o mobilność przyszłości jest dawno rozstrzygnięty i nie daje szans napędowi wodorowemu, Toyota i Hyundai postrzegają to inaczej.
Koreański producent uważa, że wodór jako paliwo ma sens. Dotyczy to nie tylko SUV-a FCEV- Nexo, ale także pojazdów ciężarowych.
Wodór jako dobra alternatywa dla samochodów ciężarowych
Prawdopodobieństwo, że wodór jako pierwszy stanie się źródłem energii w ciężkich samochodach ciężarowych, jest w rzeczywistości wysokie.
Biorąc pod uwagę duże odległości jakie pokonują ciężarówki i łatwość napełnienia, to źródło energii jest lepsze od akumulatora. W związku z tym Hyundai wiąże duże nadzieje z Xcient Fuel Cell, klasyczną ciężarówką w klasie do 28 ton (40 ton łącznie).
Wstępnie 10 egzemplarzy Xcient Fuel Cells trafi do Szwajcarii. Hyundai planuje w przyszłości rozszerzyć swój projekt pilotażowy. Zmieniona wersja ciężarówki FCEV ma trafić do produkcji w sierpniu. Łącznie ma powstać 1600 sztuk ciężarówek, a Hyundai chce z nich korzystać również w innych europejskich krajach.
Hyundai Xcient Fuel Cell ma siedem zbiorników wodoru o pojemności 31 kilogramów. Ogniwo paliwowe jako źródło zasilania generuje moc 180 kW. Trzy zestawy akumulatorów o łącznej pojemności 216 kWh służą jako magazyn buforowy. Są one niezbędne by zasilić silnik elektryczny przy szczytowym obciążeniu, ponieważ jego maksymalna moc 350 kW, nie może być zasilana wyłącznie z ogniwa paliwowego.
W ślad za tym mają pójść USA i Chiny
Silnik elektryczny o maksymalnym momencie obrotowym 2237 Nm napędza jedną lub dwie tylne osie Hyundaia Xcient Fuel Cell, za pośrednictwem klasycznej 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów Allison. W pełni zatankowana ciężarówka wodorowa powinna osiągnąć zasięg 400 kilometrów.
Oprócz Europy, Hyundai chce oczywiście używać ogniwa paliwowego Xcient, na innych kontynentach. Premiera rynkowa w USA odbędzie się w tym roku i według Hyundaia istnieje duże zapotrzebowanie zgłaszają Chiny.
Hyundai nazywa Xcient Fuel Cell pierwszą na świecie ciężarówką z ogniwami paliwowymi. W rzeczywistości również inni producenci, w tym Mercedes, pracują nad technologią wodorową w pojazdach użytkowych.
Koreańczycy jednak mają tutaj sporą przewagę. Komunikat o tym, że w ciągu najbliższych czterech lat sprowadzą do Europy 1600 ciężarówek FCEV, wywiera ogromną presję na konkurencję.