17 maja podjęto decyzję o uruchomieniu pierwszej tego typu autostrady na świecie. Co prawda narazie mówimy tylko o 1 km (słownie: jednym kilometrze), ale mimo jej niewielkich rozmiarów może mieć ona kluczowe znaczenie dla przyszłości. Czy autostrada z ewolucyjną technologią 5G wejdzie w życie także w Polsce?
Pierwsza taka autostrada na świecie
Projekt Arena del Futuro zostanie uruchomiony we Włoszech. Autostrada A35 na odcinku Brebemi-Aleatica doczeka się rewolucyjnej technologii, która pozwala wykorzystywać ładowanie indukcyjne do przesyłania energii elektrycznej wprost do pojazdów.
Autostrada A35 przebiega między Brescią i Mediolanem, a cały projekt wykorzysta 1050-metrowy pierścień w pobliżu zjazdu Chiari Ovest.
Asfaltowy tor o długości 1035 metrów będzie zasilany jednym megawatem mocy i będzie zamkniętym obwodem o nazwie Arena del Futuro czyli po prostu arena przyszłości. Firma ElectReon zajmująca się ładowaniem bezprzewodowym wykorzysta zarówno statyczne, jak i dynamiczne technologie do przenoszenia mocy. To umożliwi ładowanie zarówno stacjonarnych, jak i poruszających się pojazdów w wyznaczonym obszarze.
Technologia 5G
Ponadto, konsorcjum firm zbada, czy autostrada może połączyć się z internetem w technologii 5G. To zapewniłoby maksymalne bezpieczeństwo w trakcie trwania projektu. Zoptymalizowana zostanie także nawierzchnia drogi, która ma być wydajna w ładowaniu i trwała w sposobie użytkowania.
Konsorcjum, które pracuje nad tym projektem liczy łącznie 14 różnych członków, w tym: autostrada A35 Breberni-Aleatica, ABB, ElectReon, FIAMM Energy Technology, IVECO, Mapei, czy Stellantis.
Testy, testy, testy
W tej chwili nie jest jasne, jak długo potrwają testy tego projektu. Wstępne szacunki mówią o kilku miesiącach pracy i nauki. W projekcie wezmą udział samochody osobowe Stellantis a także autobus Iveco. Jeśli testy się powiodą, możemy spodziewać się szybkiej ekspansji tej technologii, także w Polsce.
Na ten moment nie ma jeszcze wzmianki o zaangażowaniu elektrycznego motocykla lub skutera. Projekt ten może mieć jednak wyraźny wpływ na jednoślady, zwłaszcza jeśli technologia rozwinie się do punktu praktycznego – codziennego użytkowania. Nie możemy się doczekać, jak wypadną testy w najbliższych miesiącach.