Emisje szkodliwych gazów z pojazdów z silnikami typu Diesel okazały się być znacznie bardziej szkodliwe, niż wskazywały na to wyniki laboratoryjne. I o ile przejście na alternatywne źródła energii w przypadku samochodów osobowych jest relatywnie proste, o tyle w przypadku ciężkiego transportu problem jest naprawdę poważny.
Najczystszy Diesel na świecie
Pomimo znacznych wysiłków związanych z przejściem z silników typu Diesel na elektryczne, nie wszystko jest takie proste jeśli chodzi o potężne ciągniki siodłowe. Transport musi funkcjonować, tak na dużych jak i małych dystansach, przy jednoczesnym spełnieniu celów dotyczących emisji spalin.
W ten sposób mogła właśnie powstać najczystsza ciężarówka z silnikiem typu Diesel w historii. Kalifornia wyznacza w USA standardy jeśli chodzi o surowe normy emisji spalin. Firma Achates Power zdołała jednak zbudować dwusuwowy silnik z przeciwbieżnym tłokiem, który już spełnia cele na 2027 rok. Na hamowni osiągnął 400 KM!
Projekt rozpoczął się jeszcze w 2018 roku, kiedy gigant naftowy Saudi Aramco wsparł badania nad czystszymi silnikami spalinowymi. Achates dokładnie przyjrzał się silnikowi z tłokami przeciwbieżnymi uznając, że istnieje większy potencjał oszczędności emisji w przypadku silnika dwusuwowego.
Co za pojemność!
Innowacyjny silnik typu Diesel był testowany na hamowni w Detroit i w zakładzie firmy Achates w San Diego. Był także przetestowany w świecie rzeczywistym. Firma jest tak pewna swego, że w lipcu chce sprzedać pierwszą ciężarówkę z 3-cylindrowym, sześciotłokowym silnikiem typu Diesel o pojemności 10.6 litra.
Projekt został oceniony przez firmę CALSTART, która bada testy normy emisji spalin w Kalifornii. Potwierdziła ona, że silnik jest w stanie spełnić limit 0,02 grama na godzinę.
– To silnik typu Diesel o najczystszym spalaniu i najniższej emisji dwutlenku węgla na świecie – powiedział Bill Can Amburg, wiceprezes CALSTART.
Będzie jeszcze lepiej
Dyrektor techniczny firmy Achates Power, Fabien Redon, uważa jednak, że ich silnik może być jeszcze czystszy. Jednostka ze względu na swoją konstrukcję może być używana do spalania benzyny, gazu ziemnego, wodoru czy paliwa typu Diesel.
– Możemy wyobrazić sobie silnik spalający wodór w zasadzie bez żadnych ograniczeń dotyczących układu oczyszczania spalin. Bez żadnych emisji z rury wydechowej.