Agencja Reuters poinformowała, że firmy Daimler Trucks i Volvo AB dążą do 5- lub 6-krotnego obniżenia kosztów wodorowych ogniw paliwowych. To paliwo ma być wykorzystywane komercyjnie w transporcie długodystansowym już od 2027 roku.
Paliwo dla ogniw wodorowych
Wspólne przedsięwzięcie utworzone przez obie firmy w marcu ma jeden cel: tańsze paliwo wodorowe. Jeśli uda się obniżyć koszty tak bardzo, jak zapowiadają, i tak nie będzie łatwo. Szef działu ciężarówek Daimler AG Martin Daum spodziewa się, że osiągnięcie parytetu kosztowego między modelami Diesla nie wydarzy się przez najbliższe 15 lat.
Niemieccy i szwedzcy producenci dużych ciężarówek do przewozu towarów zapowiadają produkcję ogniw paliwowych w Europie od 2025 roku. Wzywają też politykę Unii Europejskiej do tego, aby paliwo to otrzymało odpowiednią infrastukturę, dotację i ulgi podatkowe. Wszystko po to, aby uczynić ciężarówki wodorowe przystępnymi cenowo dla klientów, którzy chcą modeli bezemisyjnych.
Martin Daum dla agencji Reuters: – Nie możemy uratować planety, jeśli będziemy bankrutami. Musimy pokrywać nasze koszty i inwestycje, a nasi klienci muszą pokrywać swoje. Ostatecznie zadaniem polityków jest wyważenie tego. W przeciwnym razie naszych klientów nie będzie na to stać.
Volvo i Daimler razem, ale osobno
Oprócz założenia spółki, która opracowuje wspólnie paliwo wodorowe, firmy pozostają dla siebie konkurencją. Mają nadzieję na przetestowanie ciężarówek napędzanych ogniwami paliwowymi za około trzy lata. Masowa produkcja według wstępnego planu zacznie się w drugiej połowie tej dekady.
Martin Lundstedt, dyrektor generalny Volvo: – Ważne jest, aby wbić teraz łopatę w ziemię i zacząć pracę. Musimy przedstawić przejrzysty harmonogram i mamy nadzieję, że inni też wykonają swoją część
Co na to Unia Europejska?
Unia Europejska dąży do zaostrzenia norm emisji spalin, napędzając boom na samochody elektryczne. Jednak akumulatory w pojazdach elektrycznych są bardzo ciężkie, a wodorowe ogniwa paliwowe są postrzegane jako lepsze rozwiązanie dla transportu długodystansowego. Ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną z wodoru, emitując jedynie wodę.
Dwóch wspomnianych wyżej producentów wezwało do budowy około 300 stacji tankowania wodoru do 2025 roku. Oraz 1000 stacji do 2030 roku. Paliwo alternatywne to wciąż temat dyskusji wśród rządzących UE. Komisarz ds. transportu Adina Valean powiedziała, że jeszcze tego lata komisja zaproponuje zmienioną dyrektywę w tej sprawie.
Z kolei Stellantis zapowiedział, że jeszcze w 2021 roku rozpocznie dostawy pierwszych średnich samochodów dostawczych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.