Montaż instalacji LPG do samochodu zwykle pozwala sporo zaoszczędzić, trzeba jednak pamiętać o tym, że gaz w aucie to także dodatkowe obowiązki. Dochodzą też kolejne elementy, które mogą się zepsuć.
Jak długo wytrzymują podzespoły instalacji LPG? Co psuje się najszybciej?
Instalacja LPG w dużym uproszczeniu składa się z reduktora, wtryskiwaczy, sterownika, butli, czujników, zaworów, a także przewodów i filtrów (fazy ciekłej oraz lotnej). Która z części wytrzymuje najkrócej? Zwykle są to albo wtryskiwacze albo reduktor. Te podzespoły mogą się poddać już nawet po 50 000 km. Jeśli są dobrej jakości to wytrzymają nawet ponad 100 000 km.
W decydowanej większości jednak przebieg 100 000 km to wartość graniczna dla tych podzespołów instalacji LPG. Wiele zależy też od tego na jakich stacjach tankujecie. Jeśli robicie to na stacjach dużych koncernów to macie większe szanse na wydłużenie tym podzespołom żywotności.
Ile kosztuje wymiana reduktora i wtryskiwaczy w instalacji LPG?
Sama część – w zależności od mocy auta – to od około 200 zł w przypadku jednostek do mocy 200 KM. W autach mocniejszym koszt reduktora LPG jest wyższy. Jeśli auto dysponuje mocą do 350 KM, wtedy taki reduktor może kosztować 300-400 zł. Wiele też zależy od firmy. Jego wymiana jest również uzależniona od dostępu do niego. Zwykle wynosi drugie tyle co sama części. Czasem kilka stówek więcej, czasem mniej. Jest to też uzależnione oczywiście od regionu Polski i od tego czy naprawiamy to w małej miejscowości czy w dużej aglomeracji.
Podobnie wytrzymują również wtryskiwacze LPG. Ich wymiana to zwykle kilka stów, w zależności od pojemności silnika i dostępu, a także innych zmiennych (np. lokalizacji serwisu), o których wspominaliśmy wyżej. Wtryskiwacze gazowe też zwykle już po 100 000 km wymagają wymiany, choć te słabsze jakości mogą się poddać już nawet po 50 000 km. Natomiast lepsze powinny wytrzymać nawet do 200 000 km. Koszt wtryskiwaczy do auta 4-cylindrowego to około 350 zł, do 6-cylindrowego będzie to wydatek rzędu 550-600 zł. Wymiana to wydatek kilkuset złotych.
W niektórych przypadkach można zmienić uszczelki w reduktorze za kilkaset złotych lub wyczyścić wtryskiwacze również za kilkaset złotych. Nie zawsze taka naprawa instalacji LPG przynosi jednak rezultaty. Większość serwisów woli te części wymienić na nowe niż użerać się z naprawami.
Co jeszcze może się zepsuć w instalacji LPG? Jak zapobiegać jej usterkom?
Z usterek instalacji LPG warto wspomnieć jeszcze o awariach czujnika MAP i zacinających się zaworkach. Na szczęście akurat te części zwykle kosztują kilkadziesiąt złotych. Z wymianą powinniście się zmieścić się w 100-150 zł. Co 10 lat musicie też zmieniać butlę LPG, która po takim czasie traci swoją homologację. Jej ponowne uzyskanie jest bardziej problematyczne niż wymiana. W zależności od pojemności kosztuje ona od około 280 do nawet 1000 zł. Do tego trzeb doliczyć jeszcze wymianę i kalibrację instalacji, czyli 150-300 zł.
Jak dbać o instalację LPG? Przede wszystkim radzimy tankować tylko na stacjach dużych koncernów, gdzie mamy większe szanse, że paliwo jest wysokiej jakości. Kolejna ważna kwestia to regularna wymiana filtrów fazy lotnej i ciekłej co 10 000 km. Dzięki temu skutecznie wydłużymy żywotność wtryskiwaczy, reduktora i innych podzespołów instalacji.