Jak bezpiecznie jeździć w czasie gołoledzi? Oto kilka praktycznych wskazówek

Jak bezpiecznie jeździć w czasie gołoledzi? Oto kilka praktycznych wskazówek

gołoledź

Podaj dalej

Gołoledź to jedno z niebezpieczeństw czyhających na drodze. Osadza się ona na asfalcie i często usypia czujność kierowcy. Powoduje, że nawierzchnia jest bardzo śliska, a przed poślizgiem nie uchronią nas nawet najlepsze opony zimowe. Zatem jak bezpiecznie jeździć w takich warunkach?

Co to jest gołoledź?

To nic innego jak cienka, prawie niewidoczna warstwa lodu przykrywająca asfalt. Powstaje, gdy temperatura spadnie poniżej zera, wiążąc zawartą w powietrzu wilgoć lub wodę po opadach deszczu.

jak bezpiecznie jeździć

Największym problemem jest to, że trudno ją zauważyć. Z daleka droga, którą jedziemy może wyglądać na „czarną”, jednak w rzeczywistości może przykrywać ją cienka warstwa lodu. Często możemy ją zauważyć nad ranem, gdy na nasłonecznionej nawierzchni, droga będzie się błyszczała.

jak bezpiecznie jeździć zimą

KIEROWCO! SPRAWDŹ CZY STAĆ CIĘ NA NAJLEPSZE OPONY NA RYNKU. AKURAT JEST PROMOCJA!

Jak bezpiecznie jeździć w czasie gołoledzi?

Nie ma jednej, uniwersalnej recepty na bezpieczną jazdę po „szklance”, jak często potocznie nazywana jest gołoledź. Kierowca musi być cały czas skoncentrowany na jeździe i przygotowany na zapobieganie nawet najmniejszym poślizgom samochodu. Najważniejsze to nie spanikować, ponieważ wszelkie gwałtowne ruchy mogą tylko pogorszyć sytuację.

Zatem jak jeździć bezpiecznie? Przede wszystkim należy zredukować prędkość. Mniejsza szybkość jazdy, nawet jeśli nie pozwoli uniknąć poślizgu, to na pewno pozwoli zminimalizować jego ewentualne skutki. Prędkość możemy wytracić poprzez spokojne hamowanie silnikiem lub delikatne operowanie hamulcem. Należy pamiętać, że w przypadku samochodów bez systemu ABS, powinno się hamować pulsacyjne.

KIEROWCO! SPRAWDŹ CZY STAĆ CIĘ NA NAJLEPSZE OPONY NA RYNKU. AKURAT JEST PROMOCJA!

W czasie gołoledzi, może wystąpić zjawisko podsterowności. Dochodzi do niego, gdy koła przednie tracą przyczepność i samochód zamiast skręcać, jedzie prosto. W takim wypadku, kierujący autem powinien zdjąć nogę z gazu i lekko wyprostować koła, by te mogły odzyskać kontakt z nawierzchnią.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News