Audi, BMW i Mercedes oferują opcjonalny apęd 4×4. W tej pierwszej marce jest to quattro, w drugiej xDrive, a w trzeciej 4Matic. Odwieczni niemieccy rywale a zarazem dominatorzy w segmentach premium stają w szranki. Sprawdzono ich auta w trudnych zimowych warunkach. Który napęd okazał się najskuteczniejszy?
Jak działają napędy poszczególnych producentów?
W Audi, quattro jest napędem stałym 4×4. Moment obrotowy jest przekazywany na przednie i tylne koła przez cały czas. Zmienia się jednak jego dystrybucja pomiędzy osiami oraz kołami. Im dane koło ma więcej przyczepności tym dostaje więcej mocy. Dzięki czemu skutecznie wyjedzie z niemal każdej opresji. Z drugiej strony przez to, że przez cały czas są napędzane 4 koła, auto zużywa więcej paliwa.
Napęd Audi ma jeszcze jeden drobny mankament, nie wszystkim to jednak będzie przeszkadzało. Quattro daje zbyt dużą pewność wchodzenia w zakręty, przez co auto jest bardzo przewidywalne, wręcz nudne w prowadzeniu. Nie daje tyle adrenaliny co na przykład BMW. W napędzie xDrive moc przekazywana jest na koła tylne. Przednie są dołączane tylko jeśli system wyczuje, że tracą przyczepność.
Napęd 4×4 w BMW nie daje takiej pewności prowadzenia. Za to dzięki lekkim uślizgom sprawia, że samochód daje więcej frajdy z jazdy. Z kolej rozwiązanie stosowane w Mercedesach, czyli 4Matic jest bardzo podobne do xDrive w BMW. Trzeba pamiętać jednak o tym, że budowa napędu w każdej z tych marek zależ też od konkretnego modelu.
Ten sam napęd 4×4 a jednak inny
Opisana budowa napędów 4×4 dotyczy głównie modeli przedstawionych na pierwszym filmie czyli: Audi A6 C7, BMW Serii 5 F10 i Mercedesa Klasy E W213. W przypadku mniejszych modeli tych trzech producentów napęd zwykle przekazywany jest na przednie koła. Tylna oś dołącza się w razie uślizgu. Tak samo jest w quattro, xDrive oraz 4Matic. Wyjątkiem jest jednak BMW Serii 1 E87 i nowsza generacja F20, gdzie napędzane są koła tylne, a przednie są dołączane w razie obniżenia ich przyczepność. Z kolei w większych SUV-ach Mercedesach spotykany jest napęd 4Matic, ale stały. Moc przekazywana jest tam przez cały czas na 4 koła.