Producenci nie chcą czekać na wydanie decyzji o zakazie silników typu Diesel, więc biorą sprawy w swoje ręce. Volvo wspólnie z Goteborgiem zrobili pierwszy krok w kierunku wprowadzenia zakazu stosowania samochodów benzynowych i typu Diesel w wielu strefach miasta. Nikt nie wyobrażał sobie, że tak to będzie wyglądać.
Diesel umrze już w 2023
Do 2030 roku cały transport w Zielonej Strefie Miasta w Goteborgu ma być bezemisyjny. Oznacza to, że nie wjedziesz tam swoją benzyną, ani silnikiem typu Diesel. – Nie ma jeszcze zakazu dla silników spalinowych, to decyzja polityczna – mówi Maria Stromberg, dyrektor ds. innowacji w Business Region Gothenburg.
Zielone strefy miejskie w Goteborgu wchodzą w życie i są wynikiem współpracy miasta z Volvo Cars i szwedzkimi instytutami badawczymi. Celem jest, aby do 2030 roku strefy były całkowicie bezemisyjne i neutralne dla klimatu. Jak w praktyce będzie wyglądać zakaz ruchu samochodów benzynowych i typu Diesel? Pierwszym krokiem jest wprowadzenie całkowicie neutralnego dla klimatu transportu w trzech strefach już w tym roku.
Axel Josefson, przewodniczący Rady Maista Goteborg: – W zielonej strefie miasta środowisko biznesowe oraz społeczność badawcza będą ze sobą współpracować. Chcemy, aby transport był bezemisyjny w bardzo krótkim czasie. Dzięki tej współpracy przejmiemy rolę w kwestiach zrównoważonego rozwoju w Europie i pokażemy, że poważnie podchodzimy do umowy klimatycznej miasta z Unią Europejską.
Strefy czystego transportu
W tym roku zakaz dla silników typu Diesel i benzynowych wejdzie w życie w trzech strefach. Mówi się o dzielnicach biurowych w Lindholmen, trasie z Ullevi do Liseberg, oraz dzielnicy mieszkaniowej Forsaker.
Maria Stromberg: – Strefy nie będą bezemisyjne od razu, nie będziemy już pierwszego dnia rozstawiać znaków. Chcemy dać mieszkańcom i pracownikom się oswoić. Zakaz samochodów z benzyną i Dieslem to decyzja polityczna. Ale mamy ambicję pokazać, że jest to możliwe i przyspieszyć taką decyzję.
Volvo i Mobility będą odpowiedzialne za transport neutralny dla klimatu na tych obszarach. Wspólnie przetestują nową technologię, która umożliwi posiadanie w 100% bezemisyjnych środków transportu do 2030 roku.
Hakan Samuelsson, Volvo Cars: – Ta inicjatywa w 100% pokrywa się z celami naszej firmy. Chcemy być zaangażowani w tworzenie miast przyszłości i utrzymywanie ich przy życiu. Ta inicjatywa daje nam szansę, by to zrobić. Jednocześnie weźmiemy na siebie odpowiedzialność w naszym rodzinnym mieście.
Powoli i elektrycznie
W ramach inwestycji Volvo planuje uruchomić autonomiczne taksówki napędzane silnikami elektrycznymi. Celem tego projektu jest ograniczenie samochodów benzynowych i z silnikami typu Diesel do absolutnego zero. Nowa technologia ma zapewnić, że samochody poruszające się w strefie są wyłącznie elektryczne i nie przekraczają prędkości.
Henrik Green, dyrektor ds. technologii Volvo Cars: – Chcemy wykorzystać naszą wiedzę i technologię, aby pomóc stworzyć miasto przyszłości, które będzie zelektryfikowane, połączone, współdzielone i neutralne dla klimatu