Błędom silnika typu Diesel często towarzyszą dziwne odgłosy, zapachy i wibracje. Czasami jednak nie dostajemy żadnych informacji mogących nakierować nas na źródło błędu. Kontrolka check engine może zapalić się bez wyraźnego wskazania, co się dzieje. Tak dzieje się w przypadku ignorowanego przez kierowców systemu EVAP. Co kryje się za tym tajemniczym skrótem?
Diesel i system EVAP – co to jest?
System EVAP w silnikach benzynowych i typu Diesel powiązany jest ściśle z systemami kontroli emisji w twoim pojeździe. Jest odpowiedzialny za ochronę środowiska przed nieprzyjemnymi substancjami, wytwarzanymi przez twój samochód. A więc jest dobry.
Jeśli jednak dojdzie do wycieku, możesz mieć sporo problemów. Co prawda samochód nie stanie od razu w płomieniach, ale nie oznacza to, że możesz to zignorować. Co jest przyczyną wycieków w silnikach typu Diesel wyposażonych w system EVAP?
EVAP to w skrócie system kontroli emisji pary. Jest zamontowany w samochodzie po to, aby zapobiec wydostawaniu się oparów ze zbiornika paliwa do atmosfery. Wszystkie samochody i ciężarówki muszą mieć system EVAP, aby chronić środowisko przed szkodliwymi oparami paliwa.
Check engine
Głównym wskaźnikiem towarzyszącym wyciekom EVAP jest kontrolka check engine. Możesz też wyczuć delikatny zapach paliwa, ale problem ten objawia się inaczej w różnych pojazdach. Często źródłem może być luźny korek wlewu paliwa, który może spowodować zaświecenie się kontrolki check engine w nowszych pojazdach.
Jeśli widzisz kontrolkę check engine, a od dłuższego czasu nie tankowałeś swojego samochodu, warto podpiąć samochód pod komputer i sprawdzić kod błędu.
Czy można jeździć z wyciekiem?
Jazda z nieszczelnością jest technicznie bezpieczna, ale absolutnie nie jest zalecana. Prawdopodobnie twój samochód nie spłonie w kuli ognia podczas jazdy, ale wystawisz innych ludzi na wdychanie szkodliwych oparów ze swojego samochodu. A to nie dobrze.
KIEROWCO! TO NAJLEPSZY MOMENT NA ZAKUP OPON! SPRAWDŹ PROMOCJE
W zależności od miejsca wycieku w układzie i tego, czy wystąpiło inne uszkodzenie, możesz spodziewać się naprawy w wysokości około 3000 zł. Jeśli posiadasz czytnik kodów OBD2, możesz samodzielnie zdiagnozować problem, ale naprawę lepiej zostawić profesjonalistom.