Moda na silniki Diesla powoli przemija. Jednak wiele firm – szczególnie niemieckich – nadal ma w swojej ofercie jednostki wysokoprężne. Część osób wciąż decyduje się na wybór takiego motoru. Często niestety nie zdają sobie sprawy z ryzyka z jakim wiąże się zakup diesla. Czego należy się bać?
Układ wtryskowy
Wtryskiwacze i pompa wtryskowa lub pompa wysokiego ciśnienia to największa zmora większości diesli. W autach wyprodukowanych po 2008 roku wielu producentów zdecydowało się na wtryskiwacze piezoelektryczne. Dzięki czemu silniki są oszczędniejsze. Niestety tego typu wtryskiwacze są bardziej wrażliwe na paliwo i droższe w naprawie. Ich ceny często przekraczają 1000 zł za sztukę. Niekiedy dochodzą nawet do prawie 2000 zł za sztukę.
Jakby tego było mało zwykle padają wszystkie, jeden po drugim. Wymiana kompletu wtryskiwaczy nawet w 4-cylindrowym silniku może więc kosztować od 4000 do 8000 zł. A zdarzają się sytuacje, że wtryskiwacze w nowoczesnych dieslach poddają się już po 100 000 km. Efekt? Wszystkie oszczędności, które jak dotąd zaoszczędziliście na stacjach paliw wydacie w serwisie na naprawy.
Filtr cząstek stałych
Kolejnym słabym punktem diesli jest filtr cząstek stałych. Znany również jako DPF – filtr suchy lub FAP – filtr mokry. Ile wytrzymuje filtr cząstek stałych? Najczęściej może wymagać przeczyszczenia lub wymiany przy 200 000 km lub 250 000 km. Jednak jeśli będziecie korzystać z auta z dieslem wyłącznie w mieście, filtr podda się dużo wcześniej. Dlatego warto raz na dwa tygodnie przegonić auto w trasie lub na pobliskiej obwodnicy przejeżdżając 50-100 km.
Jeśli jednak komputer pokładowy wyrzucić wam błąd zapchanego DPF-a, warto jak najszybciej odwiedzić mechanika. Serwis najpierw spróbuje uruchomić procedurę wypalania. Może też użyć specjalnej chemii. Jeśli jednak i to nie pomoże pozostanie wymiana wkładu lub całego filtra. Część regenerowana lub tani zamiennik do 2-litrowego silnika zwykle kosztuje od około 800 do 1600 zł. Markowy zamiennik to wydatek rzędu 3000-3500 zł.
Turbosprężarka
Kupując auto z silnikiem Diesla trzeba pamiętać o tym, że turbosprężarka to element, który się zużywa. Niestety wieczna nie będzie. Ile wytrzymuje turbosprężarka? Zwykle od 150 000 do ponad 200 000 km. Wiele zależy od sposobu eksploatacji. Aby wydłużyć jej żywotność nie należy gasić silnika od razu, tylko zaczekać około 20-30 sekund. Szczególnie po dynamicznej jeździe lub długiej trasie. Ile kosztuje turbosprężarka? Regenerowana 1000-1500 zł, wartość dobrej jakości zamienników to 3000, 5000 lub nawet więcej. Wszystko zależy od mocy i rodzaju silnika Diesla.
Dwumasowe koło zamachowe
Dwumasowe koło zamachowe to kolejna część, która w pewnym momencie eksploatacji diesla będzie wymagała wymiany. Ten element służy do ograniczenia drgań przenoszonych z silnika do skrzyni biegów. Ile wytrzyma dwumasowe koło zamachowe? Zwykle od 150 00 do 250 000 km. Też wiele zależy od użytkowania. W autach z dieslem, które ciągną przyczepy podda się szybciej. Nie wytrzyma też zbyt długo w przypadku agresywnej jazdy lub szybkiej zmiany biegów. Dwumasowe koło zamachowe to wydatek około 3000-4000 zł, biorąc pod uwagę jeszcze sprzęgło, wysprzęglik, śruby oraz koszty wymiany. Wszystko to powinno się wymienić razem.